Logo design by Valentina Patat, Helena Principato and Maarten Kleyne
Booklet design by Henry Triplette

Released 2012-02-18
Reviewed 2012-07-24

freedomslaves.com
believe digital

Frihetesslavar från Italien släppte för ett tag sedan sitt första album och önskade att vi skulle ta oss en titt på det, vilket jag nu har gjort. Och det första jag noterar när jag nu ska skriva är att de valt ett dumt namn för den som är nyfiken på vad som finns att ta reda på om bandet då en sökning på Freedom Slaves ger en massa som inte är det minsta relaterat till bandet. Vad jag däremot noterade är att Tesla gjort en låt som heter just Freedom Slaves, jag undrar om det är inspirationen till bandets namn. De har en ganska intressant logotyp och ett omslag som vittnar om viss mystik så visst kan det vara väldigt intressant att ta sig en titt på detta band.

Jag antar att du kan kalla det progressiv metall, men samtidigt med spår av åttiotals heavy metal och en betydligt mindre polerad ljudbild än många av dagens band brukar visa upp. De har en sångare med en passionerad röst som också har en bra känsla för de låtar han framför. Det finns inga riktigt distinkta hitlåtar som sätter sig på mitt medvetande, kanske för att de inte har några direkta refränger i flertalet låtar, kanske för att tempot är lite statiskt över hela albumet. Att bandet har spännande idéer är uppenbart och de visar upp en äventyrslusta och entusiasm som känns ganska spännande, med nio spår där inget svävar iväg i för lång speltid får vi dessutom ett album som känns vettigt i speltid vilket är något många nya unga band glömmer bort vikten i att tänka på. På många sätt känns Freedom Slaves mer mogna än deras diskografi vittnar om, samtidigt förekommer en del inslag som vittnar om att bandet fortfarande har en del utrymme för utveckling av sin musik.

Freedom Slaves är ett bra album, flera av låtarna som Pain 04 och efterföljande Ashes of Today är definitivt värda att nämna och minnas. Och det är definitivt något som lovar gott inför bandets framtid men samtidigt känns det som en debut, bra intentioner, bra idéer och en hyfsat bra helhet som saknar det där lilla extra. Det är ett album jag uppskattat att lyssna på under en tid nu och det är alltid upplyftande med band som vågar äventyra lite mer än det gemena bandet, och de lyckas bära en progressiv ljudbild utan att göra ett album som känns tråkigt och osammanhängande som så många progressiva band lyckas göra. Det är en kompetens de kommer att ha nytta av i sina framtida äventyr, vad de däremot behöver göra är att variera sin musik lite mer och även om ljudbilden är hyfsad skulle de behöva fräscha upp den en aning, inte polera den till dagens överputsade ljudbild för de har en intressant idé men det bör inte låta gammalt och i ärlighetens namn låter det lite gammalt även om du egentligen bör vara en aning petig för att verkligen störas av det.

Ett album att kolla upp för alla er som gillar lite progressiva tongångar och musik för den tänkande, det har sina små brister men du bör vara lite petig för att det verkligen ska störa dig nämnvärt. Så kort och gott kan vi säga att det är ett spännande album av ett band som definitivt har potential att utvecklas till något riktigt spännande men medan ni väntar på deras mycket spännande andra album kan ni underhålla er med den självbetitlade debuten.

Label: Membran Entertainment Group GmbH/Believe Digital
Tre liknande band: Seventh Heaven/Meremoth/Tesla