Joachim Ragnarsson – Lead Guitar
Aron Bergström – Drums

Produced by Anders Lagerfors in Studio Nacksving, Gothenburg

Released 2012-06-01
Reviewed 2012-12-09

firstbornofficial.com

De förstfödda är inte ett speciellt gammalt band och de släppte för ett tag sedan sitt första album som de givit namnet Define Our Generation och om det är ett album som definierar dagens generation är det inte riktigt på rätt spår med tanke på hur svårt dagens ungdom har att behålla sin uppmärksamhet kring en sak. Detta album är över en timme långt vilket som sagt blir ganska svårt för dagens generation, skivomslaget är dock spännande och kvartetten kanske trots allt kan underhålla ändå och eftersom jag inte kan sägas tillhöra den yngre generation kanske jag själv också kan underhålas men för det krävs förstås att de varierar sina låtar samtidigt som de behåller ett enhetligt ljudlandskap.

Post-metal/hardcore eller något sådant tramsigt snackar recensenter om men för mig är det poppig hårdrock/metal med medryckande refränger och sådant, det är väldigt melodiöst dessutom. Samtidigt har de ett lite opolerat och smutsigt framförande vilket gör att de blir betydligt svårare att definiera än många andra album och att genrebestämma den är som att försöka stoppa global uppvärmning, dvs omöjligt och därför är det bättre att bara uppskatta vad man får som jag tycker är väldigt bra producerat. Det är hyfsat varierat men kanske inte alltid hållet inom de ramar man kan tänka sig att bandet satt upp i och med det inledande spåret Is This What You Wanted? det blir ibland en aning spretigt och lite odefinierbart. Albumet som har tolv spår varav alla är ganska långa med en speltid i genomsnitt på fem minuter vilket betyder strax över timmen i speltid, vilket blir ganska långt om jag ska vara ärlig.

Det är ett bra album måste jag tillstå, det inledande spåret är imponerande medryckande och ett kul inledande spår som sätter an en bra ton, sedan följer flera intressanta spår som jag tycker alla håller en god klass. Dock måste jag säga att det inte riktigt alltid når hela vägen fram som helhet då det blir lite spretigt, kanske kan man beskriva det som att bandet är lite trevande, lite sökande, sökande efter deras stil eller något sådant. Så det känns lite som ett sökande men också som en hyfsat spännande och intressant resa genom deras sinnelag, kanske för att definiera sig själva och sin generation.

Allt detta betyder kort och gott att jag tycker att Define Our Generation har sina tillkortakommande såsom väldigt lång speltid, lite väl spretig stilistik sett över hela albumet. Men det har också sina väldigt positiva sidor såsom de medryckande refrängerna i flera av låtarna, vilket också betyder att på det hela taget är detta är ett väldigt intressant och ett bra album som jag tycker lovar gott inför bandets framtid. Lite mer fokuserat musikaliskt och lite kortare speltid och de kommer att hitta en riktig vinnare. Tills dessa kan vi alltid roa oss med Define Our Generation som är ett trevligt debutalbum.

Tre liknande band: Say Anything/Anberlin/Trivium