Produced, mixed and mastered by Torben Enevoldsen @ Funny Farm Studios, DK.
Vocals recored @ The Toyroom Nashville, TN, USA.

Released 2012-07-20
Reviewed 2012-05-02

torbenenevoldsen.com

rubicon music

Danske multiinstrumentalisten Torben Enevoldsen önskade för ett tag sedan att vi skulle recensera hans album som han gjort under epitetet Fatal Force där han samarbetar med en trumslagare och en sångare. Unholy Rites heter detta album som är det andra för Torben under namnet Fatal Force, det första kom 2006 och är självbetitlat. Torben som är kompetent inom tungmetallsgebitet har många strängar på sin lyra och Fatal Force är en i gruppen om flera band/projekt som Eneveloldsen medverkar i, jag tänker inte räkna upp vilka dessa är men det är lätt att förstå att denne dansk är väldigt intresserad av att skapa musik. Med så många projekt är det också enkelt att saker och ting överlappar vilket kan skapa en viss skepticism och en fråga som ofta uppkommer är varför han inte väljer att göra allt som ett projekt istället för en massa olika, det måste ju vara en ordentlig skillnad mellan de olika projekten för att var och ett på ett riktigt bra sätt ska vara spännande och intressant. Jag har hört både Section A och Fate som Enevoldsen tidigare gjort så jag kan jämföra lite grann och se hur de står sig.

Musikaliskt är det melodiöst, hårdrock/metal med ganska klassiska låtuppbyggnader och sång, det som främst slår mig när jag lyssnar för första gången är hur det hela tiden håller sig inom ramarna. Gitarrspelet är vasst men ingenting spektakulärt men det hörs att han är skicklig, sången är okej men också den inget spektakulärt, produktionen är en ganska typisk produktion för den tid vi lever i, bra putsad men med lite skitighet kvar under naglarna. Som Fates senaste album men lite tyngre och långsammare kan man säga för den som känner till Fate. Det låter överlag ganska återhållet, hyfsat tungt, hyfsat kompetent, hyfsat melodiöst och så vidare, en aning svenskt tycker jag att det kan beskrivas som just med tanke på lagomkänslan. Variationen sett över albumet är också den hyfsad, ingenting du direkt reflekterar över då det känns som en ganska homgen enhet, det är tio spår och strax över 48 minuter när vi ser till mängden innehåll.

Det finns bra och det finns mindre bra saker med detta album och jag börjar med att vara negativ eftersom jag anser att detta album ändå förtjänar att få avslutas på topp. Ett av problemen är att det låter för mycket som annat av den gode Torben, ur ett perspektiv är det svårt att se varför detta skulle föredras före Fates senaste eller något av Section A, ett tips skulle bara kunna vara att testa med en sångare som är lite annorlunda för det är samma typ av sångare använd i alla projekt jag nämner och det bidrar till att krympa känslan av variation. Sedan är albumet för långt och det engagerar därför inte riktigt så mycket som det borde och det är lite för försiktigt och lite för återhållet för att verkligen kunna engagera fullt ut.

Och nu till det mer positiva, först och främst trots dessa påpekanden i föregående stycke är det ett bra album, det är trevligt att lyssna på med bra låtar, inledande Run For Cover, titelspåret och fjärde spåret Lessons in Evil är spår som åtminstone faller mig i smaken. Hur man än vrider och vänder på saken och tittar på detta album så är det ett väldigt bra album eftersom det är felfritt genomfört, komepetensen hörs klart och tydligt i kompetent ljudbild och kompetenta insatser musikaliskt, och jag tror faktiskt att detta är ett album som kommer att falla de flesta musiklyssnare i smaken för så bra är det.

Så, ett bra album men ett album som jag tycker inte särskiljer sig tillräckligt från alla andra aktiva band/projekt i Enevoldsens garderob. Med flera bra låtar men lite väl lång för att hålla mitt intresse uppe hela vägen och det är lite synd för det är ett album som är väldigt bra och som jag gillar att lyssna på synd bara att det känns lite fantasilöst om jag jämför med vad Enevoldsen gjort tidigare. Kanske är jag bara för mycket recensent och analyserar för mycket men jag tycker inte att det sticker ut nog mycket för ett av de högre betygen hos Hallowed men för dens skull är det definitivt inte ett album du bör avfärda. Unholy Rites är definitivt ett album värt att kolla upp.

Label: Metal Heaven/Proude Records/Rubicon Music
Tre liknande band: Seection A/Fate/Loudness