Recorded, mixed and mastered at Pitchback Studios by Aljoscha Sieg
Rob Borbas aka. Grindesign - artwork

Released 2012-10-19
Reviewed 2012-10-15

bustamove.de
bastardized

Låter det som ett intressant namn? Jag vet inte om jag tycker det är ett så spännande namn men den har ”stunning artwork” om vi ska tro skivbolaget, det är väl i och för sig ett relativt intressant sådant men inte överväldigande. Inte så många recensioner på nätet än men de jag sett har varit extremt positiva till detta album, utom en som var lite mer ljummet positiv. Bust a Move är ett tyskt band som debuterar i och med detta album som känns lite grann som en nick mot den klassiska filmen ”The Wizard of Oz” och kanske har de rätt i att det inte finns någonstans som hemma. Men hur har de berättat om det?

Det handlar om så kallad Deathcore, death metal hardcore eller vad man nu vill kalla det. Det är tungt och ruffigt med ett ganska svängigt utförande sången är klassiskt vrål för genren med lite dödsinslag. Bra producerat kan det sägas vara, modernt och kompetent är ord som kan komma i åtanke. Samtidigt är det väldigt genretypiskt, inte mycket annat än typisk deathcore kommer från detta album, om något. Den som letar efter något som bryter ny mark får nog leta i en annan riktning för Bust A Move är inte ett nyskapande band.

Hyfsat är vad det kan sägas vara men knappast intressant och det finns inte någon direkt lysande låt bland albumets elva utan det handlar om okej men högst ordinära deathcorelåtar som inte gör speciellt mycket för mig i alla fall. Dock kan jag ana att den som är fanatiker av deathcore säkert har mer utbyte av detta än vad jag som bara vagt intresserad av genren, jag ser helst något mer spektakulärt och något bryter av mot vad man brukar höra i genren. Det finns positiva inslag i detta men för det mesta känns det bara som en jämngrå massa av okej deathcore.

Okej, så för dig som gillar deathcore och liknande musik kan jag säkert tänka mig att detta inspirerar och imponerar men för oss som ser det som en ibland ganska bra genre är det inte tillräckligt intressant och har inte tillräckligt intressant musik för att vara ett riktigt intressant alternativ. För dig som gillar deathcore är detta definitivt ett alternativt att titta på, för oss andra är det inte riktigt lika intressant.

Label: Bastardized Recordings/Massacre Promotion
Tre liknande band: Molotov Solution/Slice The Cake/Make Them Suffer