Mastered by Anthony Focx.
Executive producer Travis Anschutz

Released 2012-03-16
Reviewed 2012-04-15

bangtangorocks.com
78 productions

Bang Tango känns lite sådär lagom rebelliska i sitt tillvägagångssätt. Kanske inte det där bandet du bara står och gapar över hur långt ifrån allt annat världen har att erbjuda som de står, men det är helt klart ett band som står så långt ifrån Rhapsody Of Fire som det bara är möjligt, dvs. ett band som inte tar sig själva på allt för stort allvar utan som gör saker lite så som de själva har lust med därför att det känns bra att göra så. Sedan kan du, jag och alla andra säga vad vi vill om resultatet, de har gjort vad de ville och de är nöjda med det så vad omvärlden än tycker.

'Pistol Whipped In The Bible Belt' kan tyckas som en någorlunda kaxig titel. Lite stötande också, kanske vissa tycker. Jag tycker mest att titeln är lång, det är nog den längsta titeln på en skiva jag recenserat från i år. Albumet är bandets tredje sedan återkomsten på 2000-talet och titeln är längre än titlarna på deras tidigare två tillsammans, hur mycket påverkan det nu kan tänkas ha på något. Skivlängden är desto mer blygsam dock, knappt 36 minuter lång och låtmängden når ett inte allt för ovanligt antal av tio stycken. 1989 nådde bandets debutalbum en 58:e plats på Amerikanska Billboardlistan, något som bandet efteråt aldrig ens varit nära att uppnå. Uppföljaren nådde en blygsammare 113:e plats och sista albumet innan bandet försvann i tio år var aldrig ens topp 200. Dagens album satsar nog inte ens på en placering på topplistorna men detta gamla glamband (eller resterna av det i alla fall då bara Joe Lesté är kvar från förr) känns som att de äntligen börjat träffa rätt i sin musik och ska de återvända till Billboard någon gång i livet känns 'Pistol Whipped In The Bible Belt' som det bästa albumet för jobbet så här långt.

Musiken är tillbakalutad och relativt okomplicerad. Bandet har kvar vissa av de glamtoner de gjorde sig kända med i slutet på 80-talet och början på 90-talet, men idag känns det lite mer rockabilly möter komikern Brendan Burns - delvis uppåt rockmusik och delvis tokig, högljudd galenskap. Lyssna på låten Live Life som börjar med att sångare Joe Lesté utropar ett enormt intresse för att besöka Bang Tango och få sig en tallrik soppa. I min mening en fullständigt idiotisk inledning på den låten som kommer mitt i skivan, men samtidigt har jag hört värre saker av band som tar sig själva på största allvar. När det görs med glimten i ögat, som Bang Tango ändå gör det, känns det betydligt lättare att leva med det men det är likväl något som stör mig varje gång jag spelar igenom skivan.

Den mesta musiken, sången och det mesta andra vi får höra på 'Pistol Whipped In The Bible Belt' har de flesta av oss redan hört förr. Det beprövade knepen duggar lika tätt som antalet gånger som Joe Lesté skriker om någonting som inte känns det minsta relaterat till själva musiken och lyriken. Detta betyder dock inte nödvändigtvis att det skulle vara dåligt eller att det känns plagierat, härmat eller på annat sätt stulet. Inte heller att det inte kan vara originellt för det, men just originaliteten känner jag att det tummas en hel del på i 'Pistol Whipped In The Bible Belt'. Bra låtar, bra ingredienser finns men inget direkt nyskapande och det tillsammans med Lestés sång tycker jag är de största nackdelarna med denna skiva - inte musiken eller hur de spelar densamma. Ta balladen Have You Seen Her som exempel, den kändes så välbekant att jag var tvungen att grundligt undersöka om det inte var en cover men det var det inte, trots att Chi-Lites hitsingel från 1971 har samma namn. En bra låt dock!

Och på något sätt känns det som att det är där vi har Bang Tango på 'Pistol Whipped In The Bible Belt'. Bra låtar men allt känns så bekant och hört sedan tidigare att man nästan måste leta efter hur originalen låter, trots att det inte finns några. Det bästa jag hört från Bang Tango sedan ombildningen och en skiva jag inte tror du kommer ogilla om du någon gång möter den i en mörk gränd eller på en solig strand i paradiset. Den har hyfsat lång livslängd och den har sina riktigt trevliga element men jag tror ändå inte att den kommer hitta allt för mycket speltid i varken din eller min musikspelare. Så tyvärr Bang Tango, er soppa smakar lite för mycket som andras för att jag ska leta upp just ert sopphak!

Label: 78 Productions/Connecting Music
Tre liknande band: Danko Jones/L.A. Guns/