Mastering: Slobodan Milunović – Boban (Fabrika 13, d.o.o.)
Graphic designers: Primož Lajovic and Anej Ivanuša
Photos: Nejc Hötzl

Released 2011
Reviewed 2012-07-11

avven.com

Slovenska Avven släppte för ett tag sedan sitt andra album Kastalija, nämligen förra året även om de sände den till mig för inte så länge sedan. De är ett band som verkar vara för symboliska titlar, bandnamnet är inspirerat av walesiska ordet Awen som betyder Poetisk Inspiration och titeln på det nya albumet är hämtat från grekiskan och skall betyda ”en inspirationskälla” och kanske kan man se albumet som just en inspirationskälla. Dessutom har flertalet av bandets medlemmar smeknamn som betyder diverse olika saker på irländskt gaeliska, två representeras dock av sina egna namn, ni får gissa hur det ligger till själva. Skivomslaget avslöjar inte mycket men det handlar om folkmetall där folkmusik möter metall och där bandet blandar manlig och kvinnlig sång. De har fått mestadels positiva omdömen runt om på nätet för detta album, jag brukar ofta gilla folkmetall, speciellt när de väljer att sjunga på obskyra språk som till exempel tyska eller som i detta fall sitt eget språk förutom på något enstaka spår då de väljer att använda engelska.

Förstås är det väldigt melodiöst, inte överdrivet tungt eller rått utan välputsat och med medryckande melodier och liknande. Till skillnad från mycken folkmetall är den manliga sången klarsång och inte vrålande vilket oftast är fallet i genren, och ibland kan det medryckande till och med bli lite klämkäckt vilket kanske kan tyckas lite töntigt ibland. Jag kommer att tänka lite grann på tyska Nachtgeschrei när jag lyssnar på detta album, det påminner om tyskarna stilistiskt. Speltiden är kort och koncis med knappa trettiosju minuter fördelat på tio spår, tio spår som visar upp en god musikalisk bredd vilket förstås innebär en ganska varierad skiva som dock håller sig inom den stilistiskt preciserade inriktning bandet satt upp redan från inledningen av detta album.

Jag måste säga att det verkade hyfsat spännande redan från det att de kontaktade mig eftersom jag alltid gillat musik som denna och mycket riktigt måste jag tillstå att min föraning var helt korrekt då det är ett väldigt bra album. Det har en bra uppsättning låtar som till exempel inledande Zmaji som är min favorit men det finns fler låtar som är riktigt bra och intressanta. Onekligen måste jag säga att Avven definitivt tillhör ett av de där banden som gör skrivandet om musiken värt besväret, en sådan där skiva som faktiskt får en att tro på att det fortfarande finns goda idéer inom den metalliska musiken.

Så ett väldigt fint album, det finns lite rum för förbättring på vissa plan, jag skulle velat att de bröt lite ny mark med sin musik och kanske också något lite mer dynamiskt sett till ljudbilden men det förtar inte det faktum att detta är ett riktigt trevligt album att lyssna på och väl värt den tid det tar att spela detsamma. Så kort och gott se till att införskaffa er detta album, om ni gillar folkmetall är det ett måste och även om ni kanske främst föredrar annan typ av musik är det ett album väl värt att låna ett öra, eller två.

Label: Self Released
Tre liknande band: Nachtgeschrei/Die Apocalyptichen Reiter/In Extremo