Azriel St. Michael (Vocals)
Jeff Westlake (Guitars & Bass)
Byron Black (Drums)

Released 2012-08-21
Reviewed 2012-08-22

audiopornmusic.com

När jag såg omslaget till 'Jezebels Kiss' var min omedelbara reaktion "men den här skivan har vi ju redan recenserat" och så började jag leta i Halloweds arkiv efter recensionen. Utan framgångar. Anledningen till att jag trodde att skivan redan recenserats berodde på att Daniel nyligen hade recenserat en skiva med ett i det närmaste identiskt skivomslag från bandet Unherz (Die Wahrheit Leigt Dazwischen) och musikaliskt ligger de två banden inte heller allt för långt ifrån varandra, även om Unherz är märkbart hårdare och snabbare än Audio Porn. Så detta är alltså Halloweds första recension på det Kanadensiska hårdrockprojekt som inkluderar två medlemmar från ett band som heter just Jezebels Kiss. Inte kan det väl vara en slump att skivan fick det namnet också?

Detta band ska inte blandas ihop med alla andra band som heter Audio Porn, däribland det brittiska rockbandet och Amerikanska hårdrockbandet som förmodligen är de mest kända konstellationerna. Detta Audio Porn är bildat av trion Azriel St. Michael, Byron Black och Jeff Westlake som i tur och ordning står för sång, trummor och gitarr. Låtarna blandar lite från Westlakes bord med lite från St. Michaels och tillsammans har de fått ihop en 46 minuter lång skiva med elva hårdrocklåtar av i huvudsak klassiskt stuk, men också en hel del andra idéer.

Mitt intresse fångas i huvudsak upp av spår nio - Breath Away - som fullständigt får mig att tappa andan. Jag tycker de väldigt bra summerar upp hur jag känner för "min" Marie i refrängen "If I could live a thousand years, I'd rather live one day to be with you…. you take my breath away. 'Cause I would die for just one day to hold you in my arms and be with you". Smörigt va? Ja, man blir kanske lite sentimental när ett förhållande tar slut… men jag älskar dig Marie! Och jag skulle verkligen välja den lösningen.

Hur som helst, till musiken: sköna gitarrer, slagkraftiga refränger och käcka melodier blandar sig med en aning tuggumiaktiga låtar och rätt tråkiga verser på de flesta av dessa elva låtar. Sången är ganska bra men på något sätt en aning tafatt och det känns som att St Michaels inte riktigt levererar låtarna så bra som han skulle i flera av dessa spår. På något sätt tycker jag inte att skivan står för riktigt den kvalité det känns som att den besitter. Det är lite Nightwish eller Pagan's Mind över det hela - man hör att potentialen finns där men de når inte hela vägen fram med materialet i mer än ett par enstaka spår. I Audio Porns fall är det Let Me Go, Butterfly och i synnerhet Breath Way som levererar det vi kom för att få. Ska du välja låtar till din musiktelefon bör du absolut överväga dessa tre medan de andra kanske mer är till för den som specifikt gillar den här typen av hård rock 'n' roll.

I grova drag kan man beskriva detta som en solid, stark insatts med potential. Jag gillar absolut vad jag hör, omslaget är trevligt att titta på och de bästa låtarna är i det närmaste kriminellt bra. Tyvärr är huvudsaken av materialet lite för slätstruket och oengagerande, men de bästa spåren räddar upp skivan till en något svag, men likväl en finfin femma. Det finns inga riktiga bottennapp som sänker den och faktumet att jag inte kan släppa den här skivans bästa låtar hur mycket jag än försöker gör att hela albumet förtjänar en eloge. Absolut värd att kollas upp, även om köpet troligtvis kan hållas till 2-3 låtar om man inte gillar genren.

Label: JK Records/Connecting Music
Tre liknande band: Jezebels Kiss/Hydrogyn/Unherz