Tomasz “Nefastus” Janiszewski - Drums

Diskography:

Recorded and mixed by Martin Schirenc at Vato Loco/Austria, 2010/11
Mastered by Dan Swanö at Unisound/Sweden, 2011

Released 2011-08-26
Reviewed 2011-10-01

Tio ondskefulla skräckspår, det är hur Österrikiska Zombieföretaget beskriver sitt album A Dreadful Disease. En historia om hur de döda väcks till livet och blir zombies kanske, ungefär som T-viruset i det klassiska spelet Resident Evil vilket förstås är min första koppling när jag hör det talade introspåret. Annars har jag inte speciellt god erfarenhet av band med zombieanknytning eftersom sådana band ofta verkar stå för mer brölande än substans. Sångaren kommer från ett band som Pungent Stench vilket förstås också kan förknippas med zombies just för deras brist på hygienisk kompetens. Ett företag med Zombie i företagsnamnet känns ju aningen märkligt dock, kan ett band med det namnet fungera. Ja det kan förstås bara ett studerande av deras musikaliska inriktning besvara, och det är förstås vad vi ska göra.

Musikaliskt handlar det om extremmetall, det är aggressivt och tungt hela vägen igenom. Visst det finns en del talade partier varav introduktionen till historien är en av dessa. Vi får till förklaring om ett virus som väcker de döda till liv, Resident Evil? Annars är det väl ganska klassisk extremmetall, med ganska modern produktion och där melodi kanske inte är satt i främsta rummet. A Dreadful Disease har tio spår och är 41 minuter lång, kort och koncist kanske man kan säga om man vill kommentera den saken.

När jag hör det talade introt känner jag visst hopp för att detta album ska vara det som är det Zombiebaserade album som faktiskt bryter av mot min generella bild av sådana band/album. Problemet är bara när musiken börjar på riktigt, det känns typiskt och förutsägbart, lite grann som att det saknas riktigt spännande idéer. Det känns ungefär som de flesta mer klassiska extremmetallskivor som jag hört i mitt liv, det blir mycket av samma sak och det känns inte heller särskilt hårt och tungt eftersom det lite grann drunknar i ett mullrande som är mer tröttande än engagerande.

Old school säger de som vet, på vilket sätt kan det vara positivt när det handlar om death metal? inget alls säger jag, men självklart vet jag att det finns folk som gillar musik som är på det viset. Jag har rotat lite grann på nätet som jag så ofta gör och funnit lite recensioner av detta album som är en månad gammalt nu och med tanke på det har jag snubblat över förvånansvärt få recensioner även om responsen på de jag funnit varit ganska positivt även om betyg som 7/10 ofta kan tolkas som att det är ganska alldagligt eftersom många recensenter gärna fläskar på med betyg som är högre än de borde varit med tanke på det skrivna omdömet. Men jag har hittat betyg som 8/10 och liknande också vilket torde peka på att det finns de som verkligen gillar detta album. Jag kommer dock inte ge sådana betyg, inte ens nära eftersom jag tycker att detta album väl är okej men det saknar fantasi, det saknar idé och det känns stereotypt. Det är helt enkelt för enkelspårigt för att verkligen kunna tilltala mig ens på ett rent objektivt sätt.

Så Zombie Inc. känns som de flesta Zobiefierade band och deras musik likaså, kanske var tanken att skapa lite segdragen zombiefierad dödsmetall. Om så var fallet har de lyckats men det känns inte som musik jag gärna lyssnar på men om du gillar gammeldags dödsmetall kan detta kanske falla dig i smaken, om du är av annan musikalisk hävd bör du nog ändå hålla dig undan detta.

Tre liknande band: Hollenthon/Pungent Stench/Belphegor

Visit hallowed.seRead in English