Fly from Here (2011)

Recorded in Lyon, Franceon December 1st 2009
On the DVD: Interviews, Excerpts from the Live Show, Roundabout, Machine Messiah (running time approx 55 mins.)

Released 2011-12-02
Reviewed 2011-12-06

yesworld.com

Ja släpper precis som sina i stort sett lika namnkunniga skivbolagskollegor i Uriah Heep sitt andra album för året, också det ett livealbum vilket betyder att storheter som Uriah Heep, Yes och Rush nu släppt livealbum i år, är inte det fantastiskt så säg. De två tidigare progrockarnas livealbum jag recenserat har jag dessutom gillat, nu är det då dags för Yes som släppte det av oss rosade albumet Fly from Here. Precis som i fallet Uriah Heep spelades denna liveshow in före albumet släpptes, i december 2009 i Lyon spelade Yes in detta album som innehåller ett flertal av deras stora hits som Owner of a Lonely Heart vilket är deras troligen största hit men också klassiker som Starship Trooper, I’ve Seen All Good People vilka är spår som fått mig in på Yes musik. Förstås har Yes en annan sångare än på den tiden så vissa fans tycker nog inte ett dugg om detta men varför ska vi på Hallowed bry oss det minsta om vad dessa tycker? Självklart har detta livealbum fått ett klassiskt Yesomslag vilket förstås är roligt, så då är det väl dags att fördjupa oss i detta livealbums musik.

Det är ett album som släpps på skiva med och inte som DVD eller blåstråle, däremot följer en DVD med extra material med dubbelskivan vilket gör det till en liten kul grej. Musikaliskt är det förstås klassisk Yesmusik, progressiv rockmusik med mycket fokus på melodier, lite småsymfonsikt och så vidare, Benoit David den nye sångaren är skrämmande lik Jon Anderson röstmässigt och det låter som det skulle vara det klassiska Yes från den gamla goda tiden. Produktionen är väl genomarbetad och ljudet är högkvalitativt precis som man vänta sig med ett band som Yes, det hörs att det är live men en bra inspelning tillsammans med en väl genomförd spelning gör att det låter riktigt bra. Jag skulle vilja säga att det låter som man kan vänta sig när det gäller ett livealbum från Yes. Två skivor, fjorton låtar och en liten bit över två timmar musik är vad Yes erbjuder oss med detta album som de så smart valt att kalla i nuet.

Om det är bra? Yes, självklart är det bra. Vad jag dock funderar lite på är om det är verkligen värt det, ibland tycker jag att det är ruskigt starkt som när Starship Trooper eller I’ve Seen All Good People från de tidigaste albumen går igång men det tenderar samtidigt till att bli en aning sömnigt under vissa delar av albumet. Jag kommer inte att gå igång och surra om hur Anderson saknas eller allt det där, Den nye sångaren är högklassig och knappast ett nedköp så det finns inget att orda om där, jag personligen tycker bäst om Yes i början av sjuttiotalet och det är ingenting detta album har ändrat på och det har ingenting med sångaren att göra men givetvis är det kul att höra mer moderna livetolkningar av dessa klassiska spår.

Generellt sett är detta ett bra album, ett mycket kompetent livealbum och det är definitivt något för oss som gillar Yes att titta närmare på, kanske inte ni som tycker att band inte ska byta sångare även om den nya låter identisk med den gamle. Det finns många riktigt bra låtar på detta album men två timmar är länge även om det är Yes det handlar om och alla spår de gjort är inte lika intressanta som de bästa så de två timmarna kan kännas en aning långa om man lyssnar på hela albumet vilket jag inte riktigt tenderat till att göra då jag hoppat lite spår då och då för att snabbare ta mig igenom de fjorton spåren.

Så på det hela taget ett ganska lyckat album med mycket bra musik och flera av de klassiska Yeslåtarna men det blir lite långdraget och jag skulle ha önskat att det hade varit ett lite kortare album för att det skulle fungera optimalt för min del. Klart godkänt blir i alla fall mitt betyg, så ett svagt Yes för In the Present.

Label: Frontier Records
Tre liknande band: Boston/Elo/Rush