Mastered by Björn Engelmann

Released 2011-05-27
Reviewed 2011-05-01

peterfriestedt.com
josephwilliams.totoweb.org
aorheaven

Joseph Williams känd som sångare i Toto och som Simbas röst i Disneyfilmen Lejonkungen, The Lion King som den heter på originalspråket och för alla svenskar som inte sett den som den ska ses har ingen aning om vad jag pratar om men kanske har ni hört de Totoalbum på vilka Williams är rösten. Han slår sig här samman med min landsman som går under namnet Peter Friestedt som är gitarrist och producent och har kritikerrosad musik under namnet LA Project på sin meritlista. Med andra ord borde förutsättningarna för en intressant skiva finnas där, för vem gillar inte Toto och Joseph Williams röst? Visste ni förresten att Williams är son till den legendariska filmkompositören John Williams och har även själv komponerat en del filmmusik? lite onödig trivia där för den som gillar sådant.

Musikaliskt handlar det om AOR som det kallas med den melodiösa rockmusiken, men distinkta refränger, hypermelodiöst och sammetslen och välpolerad produktion. Om ni hört Toto under Williamseran kan ni föreställa er lite grann hur det låter eftersom det stilmässigt inte är speciellt långt därifrån. Nio spår, 33 minuter av musik vilket förstås känns rätt idealiskt sett rent till tidsperspektivet, jag önskar att fler band kunde hålla sig till skivlängder runt den tiden eftersom du får en klart mer intensiv känsla och en bättre kontakt med låtarna.

Jag kan väl inte säga att Williams Friestedt projektet inte direkt erbjuder någonting unikt till musiken eller genren men vad de gör är så välgjort och så snyggt att det inte spelar någon roll att det inte känns unikt. Joseph Williams har en suverän röst som bär denna musik och lyfter materialet till nivåer som bara en riktigt bra sång kan göra.

Inledande Swear Your Love sätter an tonen på ett riktigt bra sätt och väcker omedelbart mitt intresse och vilja att höra mer av vad de har att erbjuda. Det fortsätter sedan på den inslagna vägen med Joes karaktäristiska och riktigt bra röst som lyfter de nio låtarna till riktigt bra nivåer som jag redan sagt. Förutom inledande Swear Your Love finns minnesvärda spår i de övriga åtta också ända fram till avslutande Letter to God som är en ballad som vackert sätter punkt för vad som visade sig vara en riktigt fin skiva 33 minuter efter att den startade.

Den som gillade Toto under Joes tid och dessutom har planerat att se Joe turnera med Toto snart kommer onekligen få en riktig glädjestund i denna skiva, den är en logisk fortsättning efter Totos Seventh One till exempel, men det är en riktigt bra skiva hur man än vrider och vänder på det och även om den inte är vare sig unik eller nyskapande är den riktigt bra och väl värd att lyssna på om och om igen.

För er som gillar denna fantastiska genre som brukar kallas AOR är detta onekligen något att sätta tänderna i, en skiva som illustrerar allt som är bra med genren och framförallt illustrerar vad en riktigt bra grupp musiker som kröns av en bra sångare kan åstadkomma med musik som egentligen bara följer riktlinjerna för genren.

Efter denna skiva hoppas jag verkligen att bandet någon gång innan året är slut återigen installerar sig i en studio och spelar in trettiofem ytterligare minuter av musik som är en naturlig progression av vad vi får höra på denna skiva.

33 minuter av riktigt bra musik som jag varmt kan rekommendera.

Label - AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band - Toto/La Project/Chicago