Vivarium (2009)

Producer Gil Norton

Released 2011-06-08
Reviewed 2011-09-01

free.twinatlantic.com
redbull records

Tvillingatlanter eller något i den stilen kallar de sig detta skotska band som ligger på ett bolag som verkar ägas av ett av det företag jag helst av allt skulle vilja se konkursat och totalt förnedrat, jag talar förstås om Red Bull som lever på en helt idiotisk produkt som dessutom smakar skunk. Det var dock inte det första som slog mig eftersom jag inte visste något om den saken när musiken blev tillgänglig för mig, vilket den varit länge men jag har haft svårt att passa in denna skiva och den har kommit i kläm hela tiden, nu har jag dock äntligen lyckats spela den tillräckligt för att kunna bilda mig en uppfattning och skriva undan den här recensionen.

Alternativ rock kallas de, jag har lite svårt att jämföra dem men de delar producent med de tre liknande alternativen vilka jag inte har någon aning om de egentligen är speciellt lika. Jag tycker att det låter ganska mycket som ganska vanliga rocklåtar, det finns lite melodislingor som kanske är lite mer melodiösa och kanske kan meritera dem en beteckning som alternativa men så värst alternativa känns de ju inte. Deras produktion är radiomässig och känns ganska anpassad för att musiken ska göra sig väl på radion, det vill säga att låtarna är väl polerade och ljudbilden inte direkt bjuder på några större överraskningar. Det finns dock lite variation mellan låtarna vilket kanske förhindrar att de tretton spåren och nästan 47 minuterna blir långdragna. Något man också noterar med detta band, speciellt i de lugnare partierna är den skotska dialekten på sångaren, ungefär samma som Andys kvinnliga bekanta i Extras, eller Lee McKenzie i BBCs Formel1 sändningsteam. Ibland känns det som ”The David Coulthard Band” vilket förstås är ett påhittat band med den skotske ex F1-föraren David Coulthard som sångare.

Free känns som ett okej album, där finns ingenting som direkt griper tag i mig eller så men jag kan tycka att låtarna ibland fungerar väldigt bra och nästan nynna med för att i nästa stund känna mig ganska uttråkad och framförallt störd över hur mycket man kan anstränga sig för att vara politiskt korrekt i sin alternativa musik. Instrumentalt tycker jag att bandet är bra hela vägen men de har en sångare som inte är något vidare. Dels är hans dialekt extremt irriterande i vissa lägen som i spår 7 Crash Land där sången gör låten helt patetisk och så fruktansvärt dålig, dessutom har han ingen vidare röst. Det fungerar i vissa partier och i vissa är det nästan skrattretande dåligt och tanken börjar gro om det inte hade varit bättre med Lee McKenzie eller David Coulthard som sångare och jag kan aldrig tänka mig att de vore bättre om jag ska vara ärlig. Och för alla er svenskar som inte ser F1 på BBC kan jag säga att de är från Skottland med tillbörlig dialekt förstås.

Twin Atlantic skulle byta sångare och stiga flera grader, skotska är ett kul språk men inte i sång. Det finns dock ett par semi-höjdpunkter på detta album, inledande Edit Me är bra, Yes I Was Drunk, Beast of Myself och titelspåret är alla ganska bra men bakändan eller B-sidan eller bara den andra halvan av albumet är mestadels jobbig att ta sig igenom för jag tröttnar fort. Och Crash Land, snälla var det verkligen ingen inom produktionen som reagerade över hur sången gör det skrattretande dåligt?

Det känns som att jag glömmer Twin Atlantic varje gång jag spelat färdigt deras Free, det är inte ett album som direkt griper tag i mig och annekterar en plats i mitt minneslandskap. Dessutom skulle jag ändå inte kunna rekommendera detta album då ett köp av det ger pengar till Red Bull vilket känns ungefär som att ge pengar till Talibanerna eller någon annan grupp religiösa extremister.

Kort sagt ett album som ger negativa konsekvenser att köpa men samtidigt ett album inte direkt värt att köpa så du behöver inte känna det som att du missar något genom att inte köpa det.

Label: Red Bull Records/EMI/Triada
Tre liknande band: Del Amitri/Foo Fighters/Pixies