SMPTe (2000)

Steve Hackett on the DVD

Released 2011-10-24
Reviewed 2011-10-31

transatlanticweb.com

insideout

Mer är aldrig tillräckligt säger Transatlantic, om det handlar om kapital för att sänka det kapitalistiska systemet kanske jag kan instämma, när det gäller musik kan jag nog inte instämma, när det gäller fritid är det också sant men för supergruppen med idel stora namn från progrocken/-metallen är det titeln på deras senaste alster. Ett massivt livealbum på tre CD från deras återföreningsturné som de höll 2010, den är inspelad under sista showen på turnén i Manchester. Det finns också DVDs som är inspelad på showen innan i Nederländerna men det är bara musikvarianten vi har fått sätta tänderna i, fem diskar i form av tre CDs och två DVDs om man köper specialutgåvan får man (tysk formulering där), över tre timmar musik får man också om man nu införskaffar denna livekreation.

För er som hört Transatlantic vet vad ni kan förvänta er, för er andra kan vi beskriva detta som progressiv rockmusik. Med extremt långa låtar som är mycket komplexa i sin utformning charmar Transatlantic den publik som besökt dem för den avslutande konserten. Sex spår är det totala antalet där inledande Whirlwind klockar in på en timme och tjugo minuter näst intill, bara för att ta ett exempel. Ljudmässigt är det bra även om det hörs att det är inspelat live så för er som gillar musik med livekänsla kanske vi kan konstatera att detta album kan passa er, publiken är sådär aktiv och bandet spexar en hel del med lite coverinslag, lite skämtsamma saker och lite diverse andra publikfrierier bjuder bandet ordentligt på sig själva.

Som ni kanske kan förstå så är detta inte ett enkelt album att recensera med tanke på den tid det tar att spela sig igenom detsamma, tre timmar är mycket att lyssna på samma band och för mig som ofta föredrar album som spelar i vinyllängd blir det ju också ett problem. Jag är dock väl bekant med Transatlantics musik och uppskattar den även om jag inte är någon gigantisk fanatiker vilket jag tror att du bör vara för att verkligen få ut något av detta, kanske att DVDerna är lite roligare när du kan titta på det istället för att bara lyssna. Jag bör väl inte heller göra någon större hemlighet i att jag inte är någon större fanatiker av livemusik men den här konserten känns i alla fall som något som verkar värt att dokumentera i och med att det är återföreningsturné för detta all-starband med idel stora namn från branschen. Samtidigt gör dock längden på detta album att det känns mest som en angelägenhet för den som varit där eller för bandets riktiga fans, jag tror inte att de flesta andra av oss får ut sådär jättemycket av det och framförallt känns det som att det inte finns några riktiga tillfällen att spela så långa album i dagens stressade värld. Kanske bara spela ett spår då? men det tar ju en timme bara det.

Musikaliskt är det dock riktigt bra och det är relativt underhållande även om det känns lite i längsta laget att spela det i sin helhet, men det är bra låtar och kul mellansnack så de lyckas väl men jag tror inte att det omvänder någon utan talar nog bara till de redan frälsta och därför går det inte att sätta ett högt betyg heller.

Om du är fan av bandet, köp detta album det är helt klart värt pengarna. Om du gillar progressiv rock eller sådant och funderar kring detta band, köp Whirlwhindalbumet istället, det är ett bättre val och om du bara vill ha något nytt bra i form av progressiv rock kan jag rekommendera Steve Hacketts Beyond the Shrouded Horizon, detta album fungerar bara för bandets fans.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Neal Morse/Flower Kings/Dream Theater