Mastered By Martin Astle
Music By Tides From Nebula, Zbigniew Preisner (tracks: 1, 2, 4, 5, 7, 8)

Released: 2011-05-09
Reviewed: 2011-08-09

tidesfromnebula.com
mystic production

Strömningar från nebulosa, inte nebulosan eller en nebulosa, lite märkligt namn tycker jag men det är likväl ett intressant klingande namn för någon med ett intresse för universum. Earthshine heter polackernas andra album som såg dagens ljus för en stund sedan. Jag måste säga att man borde kunna förvänta sig ett mer rymdbetonat tema på albumets framsida än det bandet har. Det är åtminstone ett omslag som vittnar om någonting mystiskt och gåtfullt, någonting spännande.

Det är instrumental atmosfärisk rockmusik det handlar om, där finns dessutom många progressiva element att ta fasta på för den som söker olika genrebeteckningar att slänga in i en beskrivning. Ljudbilden målar upp stämningar med hjälp av de åtta låtarna och produktionen är högklassig och hjälper till att måla upp de stämningar bandet söker skapa med sin musik. De flesta av låtarna är långa med hälften når över sex minuter i tid, Siberia som är det längsta spåret är över tio minuter långt men det finns ytterligare två som klockar in på över åtta minuter. Totalt sett tar det dig femtiotre minuter att spela dig igenom all musik på detta album.

Jag har aldrig varit någon stor fan av instrumental rockmusik eftersom jag föredrar när musik har sång eftersom jag tycker att det skänker en ytterligare dimension till musiken. Kanske behöver inte Tides From Nebula någon sådan dimension, de har onekligen ett flertal dimensioner i sitt musikaliska innehåll. Musiken kan beskrivas som drömsk och atmosfärisk där bandet målar upp landskap och händelser genom musikaliska stämningar. Vad jag inte kan förstå med Tides From Nebula och även andra instrumentala rockband är hur de namnger sina låtar, jag tycker att låttitlarna på detta album inte alls stämmer överens med den bild av handling jag får av att lyssna på musiken.

Musiken är bra och spännande tycker jag, den väcker tankar och skapar idéer men samtidigt saknar jag de vokala inslagen med en sångare som berättar en historia. Visst, fantasin får spela upp historien istället och det är inte så dåligt i en värld där folk tappat all förmåga till eget tänkande och fantasi. Problemet för mig är bara att jag inte har något problem att associera och skapa egna idéer och historier utifrån musik med lyrik, eller från att titta på film. Onekligen lyckas bandet måla upp många bilder men jag tycker ändå inte det fungerar helt bra för mig när jag skriver på mina litterära skapelser, Ayreon är till exempel ett bättre exempel med tanke på att det är drömskt och atmosfäriskt men innehåller sång.

Även om jag känner att något saknas i Tides From Nebulas musik så gillar jag den helt klart ändå, med starka melodier och spännande atmosfärer kan jag se hur detta skulle fungera alldeles utmärkt om man satte bild till det, kanske spelfilm alternativt någonting visuellt. Med ett visuellt inslag tycker jag att detta skulle växa till någonting väldigt intressant, jag kan se mitt förslag framför mig men jag tänker inte säga något om det eftersom jag tycker att vi alla ska få skapa vår egen idé om vad det handlar om eftersom bandet inte verkar ha skapat någon visuell part till det. Så varför fyra poäng om det är så bra? ja, även om den väcker tankar och idéer tycker jag att det saknas något och att albumet blir lite i längsta laget med sina femtiotre minuter.

Ett fantasieggande och spännande album att drömma sig bort till, vad historien handlar om beror på vilken inneboende historieberättare du har inom dig.

Label: Mystic Production
Tre Liknande band: Mogwai/Pink Floyd/Isis