Mixed and mastered by C. Schmid and R.D. Liapakis
Artwork by Jonas Kawalek

Released 2011-03-25
Reviewed 2011-03-09

tangent-plane.de
7hard

Tangenten, det bringar tillbaka minnen från det matematiska, det handlar om geometri och kurvor och att räkna ut tangenten i en viss punkt i en graf. Mycket spännande, formeln ser ut så här: Fx(x0,y0,z0)(x-x0)+Fy(x0,y0,z0)(y-y0)+Fz(x0,y0,z0)(z-z0)=0 där x0, y0, z0 anger punkter i grafen, det är som sagt väldigt spännande och ett sådant namn på ett band borde val ange ett spännande band rent teoretiskt. Vad jag i alla fall kan konstatera är att bandet har ett snyggt skivomslag så sådär rent på förhand utan att veta någonting om musiken ser ju detta spännande ut.

Sa jag att jag är en fan av bra progressiv metall? Nu sa jag i alla fall det, frågan är bara om Tangent Plane är ett bra progressivt metalband. Vad vi kan höra är komplicerad musik där takter och tempo är utsatta för många olika förändringar och låtstrukturerna är minst sagt oortodoxa, inte alls lika lätt att förstå som den matematiska formeln och heller inte lika logiskt och förutsägbart. Men matematik är den där simpla, förutsägbara tingesten som kan bli väldigt komplicerad medan progressiv metall kan skapa musik till synes väldigt komplicerad men som ändå har tydliga raka linjer när man hittar rätt formel, ungefär som inom matematiken eller annan naturvetenskap där allt är väldigt enkelt att förstå så snart man knäckt den rätta formeln, 6 CO2 + 6 H2O --> C6H12O6 + 6 O2 som är den kanske viktigaste formeln för oss.

Nåväl, det är inte formler eller naturvetenskap det handlar om för även om Tangent Plane har ett namn som skulle tyda på den saken så saknar de helt matematikens kalla logik och spårbarhet, mycket i deras musik känns osammanhängande och bara utslängt. Flertalet av deras låtar känns som sammanfogade partier från olika låtar, och framförallt så saknar de väldigt ofta tempo och deras musik känns som så många andra progressiva band när de inte kan skapa ett flyt så sjunker tempot och låtarna bli ofta ryckiga med övertydliga övergångar och det känns ofta som att det är flera låtar som sammanfogats under ett spårnummer.

För mig är inte progressiv metal, eller rock synonymt med långa låtar som är sammanfogade av olika element som inte direkt hör samman. Jag vill lyfta fram Dream Theater som ett exempel på ett progressivt metalband som vet vad det handlar om, deras musik är komplex, avancerad med massor av olika taktbyten och liknande, men där finns alltid en röd tråd låtarna igenom och allt sitter ihop och känns väl sammanfogat trots att en start av en låt kan skilja sig väsentligt från ett slut, den saken lyckas Tangent Plane inte alls med. Jag kan inte se hur de har kommit fram till sammansättningen av låtarna och jag tycker att det är synd med tanke på att det finns väldigt många partier av låtar som visar riktigt stor potential och kanske med rätt fokus på låtarna hade det kunnat bli riktigt bra. Men allvarligt talat, åtta spår och 76 minuter av någonting som hela tiden tappar tempo och tråden, 76 minuter och åtta spår, ingen bra kombination i de flesta fall och när det gäller Tangent Plane så är det definitivt så.

Jag vet inte om de skapar sin för att vara progressiva, jag tycker att om det är fallet så borde de tänka om, musik bör komma lika mycket inifrån själen som från hjärnan och detta kanske har en intelligent röd tråd någonstans mitt i kaoset, det betvivlar jag faktiskt inte men jag tänker inte leta efter den, jag har givit denna skiva 836 minuter av mitt liv nu och det får faktiskt räcka.

Positivt är att de har en väldigt snygg ljudbild, om ni hört Eldritch så vet ni vad jag talar om, på ett ungefär ska tilläggas eftersom Eldritch är mycket rakare i sitt sound. Mer så finns där väldigt mycket bra melodier men de leder oftast inte till någonting, jag gillar många partier av låtar men inte en enda hel låt, det är lite konstigt.

Det bör också tilläggas att sångaren inte håller måttet för vad bandet gör, de bör hitta en sångare som verkligen kan bära musiken och ljudbilden såsom James LaBrie i Dream Theater eller Russell Allen i Symphony X för att nämna ett par.

Mitt intryck blir lite splittrat, det känns som att det finns något där men allting mynnar ut i någonting snurrigt och osammanhängande mycket som standardformeln för universum som bara får fler och fler konstiga element, mörk materia, mörk energi, mörkt flöde är på tapeten nu, vi får väl se vad de hittar på nästa gång för att få formeln att gå ihop vid nästa problem som dyker upp, kanske mörk tangent och i så fall är Tangent Plane helt rätt ute. Jag tycker dock båda dessa bör ta ett kliv tillbaka och se efter om det inte var så att de misstolkade något på vägen, precis som standardformeln är Tangent Plane bara röriga och förklarar ingenting.

Label - 7hard/Rock'n'Growl/Massacre Promotion
Tre liknande band - Mind Odyssey/Eldritch/Dream Theater
Reviewer