Guests

All tracks mixed and mastered by Roger Bergsten, Nevo Studios
Cover art by Russ Mills, Byroglyphics.

Released 2011-09-01
Reviewed 2011-08-26

stoneantica.com

Svenska Stone Antica släpper sitt debutalbum den första september i år (2011 för er som inte har koll på vilket år ni är på), ett album med samma namn som bandet är vad de har valt och det har dessutom valt att släppa sitt album på egen hand så om ni söker en fysisk variant av albumet får ni titta på bandets webbsida för att få veta hur ni beställer. Stone Antica har enligt egen uppgift varit aktiva sedan 2005 och har släppt ett par spår tidigare men nu är det alltså dags för deras första album som har ett spännande omslag men jag tycker att bandet borde jobba lite på sin logga kanske eftersom den är inte lika spännande.

Musikaliskt jämförs de med ett gäng band jag inte är någon större fan av, rockmusik av det modernare slaget är vad det handlar om baserat i funkrocken men kanske lite tyngre och rejälare. Bandet har jobbat länge med att skapa något spännande och därför spelade de in trummorna i en stuga av trä, kanske röd med vita knutar vilket vore typiskt svenskt, kanske en liten fjällstuga även om det känns osannolikt med tanke på att bandet är från södra Sverige jämfört med fjällvärlden. Jag har inte riktigt kunnat utröna hur långt albumet är men det innehåller elva spår och känns som att det är någonstans omkring 40 minuter långt. Produktionen är väldigt fin och känns genomarbetad, kanske var besöket i trästugan ett väl värt sådant.

Vad tycker världens tråkigaste recensent då? jag har ingen aning om vad han tycker eftersom jag inte sett att han recenserat denna skiva. Personligen tycker jag att det här är en väldigt bra skiva och jag debatterade mycket till och från vilket betyg jag till sist skulle ge och till sist hamnade jag på det lägre betyget på grund av att jag finner materialet lite ojämnt.

Albumet börjar hyfsat i ett första spår som kallas Hypnotizer och fortsätter sedan med det spår jag gillar allra bäst på albumet, Wily, Tricky, Foxy, Sharp som är ett riktigt skönt spår och när bandet når de nivåerna måste jag säga att de är fantastiskt bra, synd bara att det inte sker så väldigt ofta på detta album. Det kommer några ytterligare höjdpunkter under skivan så på det hela taget får jag ett väldigt positivt intryck och jag tror den som gillar rockmusik med funkiga influenser bör nog uppskatta detta. Det finns ett svenskt band vid namn Straight Frank som jag recenserade för ett par år sedan som stilmässigt ligger nära Stone Anticas stil, det var det band jag först kom att tänka på när jag hörde detta band för första gången. Stone Antica är inte riktigt i samma nivå som tidigare nämnda band men jag tycker ändå som jag redan nämnt, att de håller en väldigt hög nivå genom albumet.

Vad jag främst saknar med detta album är fler spår som verkligen griper tag i mig, det är lite för mycket spår som känns bra men egentligen inte säger mig så mycket. Men det hörs och märks att bandet har talang och potentialen, i sina bästa stunder är de som sagt fantastiska. Kanske kan detta album användas som en indikation för framtiden? kanske visar de ett band som är på väg mot något riktigt spännande? kanske är de redan där? de gör musik som är kommersiellt gångbar och de gör det bra så om du gillar de tre liknande banden vi nämnt tror jag alldeles säkert att du kommer att uppskatta detta band också.

Jag gillar inget av de tre band som oftast verkar nämnas som liknande när det gäller detta band men jag gillar Stone Anticas debutalbum och kan gärna lyssna fler gånger på det andra spåret som jag tycker är riktigt bra. Ett välproducerat och bra debutalbum som lovar gott inför framtiden, som kommer att uppskattas av alla fans av genren.

Label: Self released
Tre liknande band: Red Hot Chili Peppers/Audioslave/Kings of Leon
Visit hallowed.seRead in English