Recorded, mixed and mastered by Roger King at Map Studios
The ltd. Mediabook will include a 9 track bonus disc!

Released 2011-09-26
Reviewed 2011-09-21

hackettsongs.com

insideout

Steve Hackett behöver väl knappast någon närmare presentation, han gjorde sig känd för sin tid som gitarrist i Genesis vilka han lämnade 1977, numer spänner hans karriär över 40 år och massor med album samt samarbeten med kända namn som Chris Squire, John Wetton, Steve How, Bryan May för att nämna några. Steve har över 20 album släppta i eget namn och nu kommer alltså ett till som går under namned Beyond the Shrouded Horizon. Återigen finns där ett flertal kända namn som instrumentalister på detta album, så återigen bör vi kunna vänta oss något spännande och intressant från en man som är invald i rockens Hall of Fame och som ofta nämns av många gitarrister som stor inspirationskälla och en man som varit med att revolutionera rockmusiken med sitt gitarrspelande.

Beyond the Shrouded Horizon är ett album som är väldigt svårt att beskriva eftersom det är ett väldigt mångfacetterat album med flera olika typer av musik men att säga att det handlar om progressiv rock bör inte vara någon överdrift.Mycket melodier använder han den gode Steve och det varierar från ganska rakt på rockmusik till bombastiskt med symfoniska undertoner, stämningar av alla de slag kommer också fram genom albumet. Allt vävs sedan samman till en helhet där allt känns som att det har en logisk plats. Sången handhas företrädesvis av Steve Hackett själv men vi har även lite kvinnlig sång och lite andra röster som gör sig hörda. Det är tretton spår och femtioåtta minuter av musik vi bjuds när vi spelar igenom detta album. Självklart framförs allt på ett oklanderligt sätt och har en produktion som är alldeles lysande, och ljudbilden är perfekt för de låtar som framförs på albumet.

Redan inledande spåret Loch Lomond indikerar att detta kommer att vara något riktigt intressant, det är ett medryckande, melodiöst progressivt rockmästerverk detta inledningsspår. Om jag ska plocka ut favoritspår får jag nog välja de flesta om jag ska vara ärlig eftersom alla spår är skapta och framförda med en riktigt bra känsla och de håller riktigt hög kvalité. Steves gitarrspel är fantastiskt bra, vilken känsla han har förmågan att förmedla genom sitt instrument, men självklart håller hela denna fantastiska ensemble som han har med sig en riktigt hög klass och imponerar storligen på detta album som beskrivs av Steve själv som en fortsättning av Out of the Tunnel’s Mouth.

Albumets stora behållning är den fantastiska variation de bjuder på utan att det gör att det känns osammanhängande, det tillsammans med den atmosfär som finns genom albumet, riktigt bra. Jag har ingenting negativt alls att säga om detta album, det som är sämst med albumet är väl omslaget som inte är det mest spännande men det har ju ingenting att göra med hur albumet låter, när det gäller musiken finns det egentligen ingenting att anmärka på.

Jag skulle vilja säga att Steve Hackett med detta album presenterar ett verk av en musikalisk mästare, en man som onekligen vet hur bra musik låter och skapas. Och vem säger att musiker stagnerar när de blir äldre? det är ingenting Steve Hackett verkar ha hört talas om. Beyond the Shrouded Horizon är ett högklassigt album som har allt du kan önska dig. Allt från pionjärer på den amerikanska kontinenten till framtida rymdäventyr kan du finna och allt samlat på ett sätt som gör att de känns samhöriga, ett givet album för alla som påstår sig gilla progressiv rockmusik och ett album som bör finnas i de flestas skivsamlingar.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Genesis/Kaipa/Yes
Betyg: HHHHHHH (6/7)