Kurt Ebelhäuser
Kristian Kohlmannslehner

Produced at Kohlekeller studio by Kristian ‘Kohle’ Kohlmannslehner

Released 2011-01-28
Reviewed 2011-02-02

sixreasonstokill.de

Ambitiös titel och lustigt namn var vad jag tänkte när jag noterade denna skiva bland de andra massakerpodcastarna som jag fick för ett antal veckor sedan. Om de nu är arkitekter av perfektion borde det ju inte finnas några skäl att ifrågasätta kvalitén på denna skiva. Förstås är det ju inte så enkelt med tanke på att vi alla har helt olika sätt att bedöma perfektion på, det finns till exempel de som inte tycker att allt jag gör är perfekt, kan ni tänka er va? Därför kan jag inte vara säker utan att utsätta skivan för samma tester som alla andra skivor utsätts för.

Metalcore, Deathcore är genrebeteckningar jag har läst mig till kring detta band, och de liknande banden jag har nämnt är sådana som namedroppats i recensioner av bandet som jag läst. Vad jag kan konstatera är att det är tungt och att det närmast kan kallas för en blandning av extremmetall och hardcore, mer eller mindre. Jag tror att det ni behöver veta är att det är riktigt tungt och stenhårt och vilka andra beskrivningar ni vill addera för att få det att verka som det är skrivet av en sportkommentator som rabblar upp flera versioner av samma sak för att verka kunnig eller vad det nu är. Six Reasons to Kill spelar i min uppfattning riktigt tung extremmetall, av en modern skola vilket innebär att där finns tillstymmelse till melodier och där finns klarsång i några av låtarna och så vidare, metalcore var genrebeteckningen på promoinformationen så jag lämnar beskrivningen av bandets musik där.

Efter att jag hört denna skiva kan jag inte bekänna mig som ett fan av bandet, faktiskt inte ens nära egentligen eftersom jag känner mig inte det minsta intresserat av att starta upp skivan när det är dags att lyssna på något nytt och jag känner mig mer dragen att fundera kring andra saker rörande denna publikation än kring vad jag faktiskt hör. Jag ska inte säga att det på något sätt är uruselt och att jag bara vill slänga det på golvet och stampa det i småbitar, med det menar jag förstås det musikaliska, men jag vill heller inte aktivt lyssna på det.

Skivan har en zombie eller vad det nu är på framsidan, bara en sådan sak. Dessutom skulle jag nog vilja säga att det nog ändå finns fler än sex skäl att döda och för att vara arkitekter av perfektion saknas det rätt mycket av det sistnämnda för att bandet ska vara där, vid perfektion menar jag. Det kanske dock är så att de är arkitekterna och inte riktigt har förmågan att omsätta sina ritningar verklig perfektion, så de kanske är arkitekter av perfektion men inga vidare hantverkare. De är i alla fall tyska och har gjort några skivor tidigare men detta är den första på ett större bolag.

Det finns ett spår jag tycker är rätt bra och det är My Poison som inte är ett så värst extremt spår men faktiskt ett ganska skönt spår där sången är klar och rätt okej och den musikaliska känslan är riktigt fin faktiskt. Annars är känslan ändå mest att den här skivan är extrem och kanske rätt hyfsad för att vara just det men på något vis känns det bara som ännu en skiva i den kategorin, den har inte riktigt något som får mig att fastna och intressera mig för den.

Jag kanske inte kan komma på sex skäl att döda detta band men känslan är att de definitivt inte är arkitekter av perfektion.

Label - Massacre Records
Tre liknande band - Born of Osiris/Job for a Cowboy/Caliban