2007: Evil never sleeps

Mixing and Mastering by Markus Teske at Bazement Studio
Cover artwork and booklet by Julian Iliev

Released 2011-08-19
Reviewed 2011-09-01

silverdollar.se

Silverdollar är inte direkt den mest moderna formen av valuta i dagsläget, under tiden då alla bar flotta hattar och red på hästar istället för att åka bilar och televisionen inte existerade användes silverdollarn. Bandet har inte direkt ett omslag som väcker mitt intresse och knappast för det tankarna till en tid och plats där silverdollarn var valutan, snarare känns det ganska stereotypt och pekandes på något ganska fastlåst rent kreativt. Nu ska man förstås aldrig döma något efter omslaget med tanke på att det inte nödvändigtvis reflekterar innehållet på albumet.

Musikaliskt slås jag av igenkänningsfaktorn, det känns i stort som traditionell heavy metal med lite mer bombastiska inslag till och från men den generella musikaliska inriktningen känns i stil med traditionella heavy metalband. Albumet har mixats och mastrats av kompetente Markus Teske som skapat en adekvat ljudbild för detta album, det är en modern ljudbild av en klassisk genre som förmedlas på Morte. Spårordningen verkar vara lite av en debatt, på promoinfon ger Massacre en ordning och låtarna kommer som låtmaterial i en annan ordning, den som jag angivit till vänster. Det är i alla fall tolv spår oavsett vilken ordning de nu kommer och speltiden är 54 minuter.

Albumet inleds i den tappning jag fått med ett spår som kallas CO2, ni vet det där hemska som förstör världen enligt våra myndigheter som förstås lägligt beskattar sådant stenhårt så att vi begränsas i våra rörelsefrihet liksom ekonomiska frihet. Kanske är mannen som energiskt språkar för att göra något åt koldioxiden i början av låten också ute efter våra surt förvärvade silverdollar för inte kan väl staten lösa problemet på annat sätt än att beskatta sina medborgare. Annars är spåret förutom sitt religiösa tema albumets bästa spår, vi kan säga att det går utför efter det väldigt trevliga spåret musikaliskt.

Jag tycker generellt sätt att det är okej men det känns som att spåren är lite väl lika varandra och de där femtiofyra minuterna känns ganska långa att ta sig igenom när allt kommer omkring. Den här likheten leder till att albumet får en stereotyp känsla och att slutresultatet när vi tagit oss igenom alla låtar känns som ett enda stort jaha.

Om du gillar heavy-/power metal kan du säkert finna det värt att lägga några silverdollar på detta men för dig som inte normalt är hemma på den genren finns det klart bättre alternativ är detta band att spendera sina pengar på om du prompt söker power metal. Inget ont om Silverdollar i sig, jag tror att deras musik tilltalar ganska många men för min del känns det som musik det går tretton av per dussin och på sin höjd ger det en stunds förströelse.

Därför kan jag inte rekommendera att ni lägger ut mer än maximalt en handfull silverdollar på detta album, men om ni vill ha det se till att skynda er innan den globala uppvärmningen får alla exemplar att smälta.

Tre liknande band: Judas Priest/U.D.O./Iron Maiden
Visit hallowed.seRead in English