Amped (2005)
Deadly Sins (2007)

Mix by Joey Vera at Bridge Recording, New York
produced by Jack Frost

Released 2011-06-03
Reviewed 2011-05-27

Det var ett tag sedan senast jag hörde något från de sju häxorna från New Jersey i staterna. Jag har missat flera år av deras historia sedan Year of the Witch, men nu visar det sig att samma sångare som sjöng då åter sjunger i bandet så för min del är det väl egentligen som att detta faktiskt är deras uppföljare till Year of the Witch vilket kanske inte är så tokigt med tanke på att det är en trevlig skiva.

Musikaliskt skiljer sig inte denna skiva mycket från den traditionella heavy metal jag känner Seven Witches för. Det är tunga riff starka refränger, James Riveras karaktäristiska röst med de egensinniga falsettskriken och hans karaktäristiska normala sångläge. Rent instrumentalt är bandet ganska traditionellt med några mindre drag som känns i riktning mot en egen still men det är i det stora hela traditionell amerikansk heavy metal. Något som förekommer ganska ofta i Seven Witches musik är att de tonar ned den mesta musik i början på verserna och bara låter James Riveras stämma ta oss in i versen. Det har jag hört på både den här skivan men också till exempel Passage to the Other Side. Jag skulle vilja säga att bandet har ett hyfsat eget sound även om de samtidigt är rätt typisk heavy metal, det blev en mer komplicerad beskrivning än nödvändigt känns det som men det är ungefär så.

Det här albumet känns som ett ganska typiskt Seven Witches album, det har ett sound jag känner väl igen från de tidigare album jag hört från bandet. De element som kännetecknat bandet tidigare finns även på denna skiva och där finns egentligen ingenting att anmärka på, produktionen fungerar, soundet är bra och jag har inga problem att känna igen bandet sedan tidigare. Jag skulle dock vilja säga att de tre livespåren som följer med digipackutgåvan av denna skiva känns ganska onödiga och ljudet på dessa är heller inte speciellt bra, de kan väl dock sägas vara en sådan där kuriosa som kanske kan vara en kul bonus.

Jag tycker att spår fem, End of Days är väldigt bra, speciellt den del när James sjunger duett med någon kvinna vars namn jag inte kunde hitta, kanske är det Jack själv. Överlag tycker jag skivan fungerar bra men den är egentligen ingenting extraordinärt, den har heller inget spår typ Passage to the Other Side eller något sådant som verkligen kan lyfta den. Det är en bra heavy metalskiva men det är verkligen ingenting speciellt, tyvärr. Jag plockar hellre fram och dammar av Passage to the Other Side nu när jag skrivit ned denna recension, inte för att Call Upon the Wicked är skräp utan för att Seven Witches har gjort bättre saker förr.

I fallet Seven Witches var det bättre förr, men egentligen inte, denna skiva är väl mer eller mindre lika bra som Passage to the Other Side eller Year of the Witch med den skillnaden att nu finns de skivorna och därför känns inte Call Upon the Wicked lika fräsch eftersom den egentligen bara är mer av samma sak. Synd tycker jag eftersom jag gillar Seven Witches, Jack Frost är en väldigt trevlig snubbe och han har stått för god musik tidigare och så även nu även om denna skiva som sagt känns som att de redan gjort allt som finns på den och bristen på något nytt gör att mitt intresse svalnar lite.

Call Upon the Wicked är en bra skiva men Seven Witches har gjort bättre skivor och framförallt känns inte Call Upon the Wicked som någonting nytt och spännande. Det är en solid skiva och det är allt.

Label - Massacre Records
Tre liknande band - Helstar/Savatage/Frost