16.Bulletrain - Take Me To The Sun (previously unreleased on CD; from the self-financed EP of the band)
17.Subsignal – Wingless (previously unreleased demo version)

Compilation

Released 2011-04-29
Reviewed 2011-04-26

aorheaven

Jag tror inte att någon missat vad som tidigare i år skedde i Japan och den förödelse och förstörelse som inträffade i samband med jordbävning med tillhörande tsunami som kraschade in i kärnkraftverk och även förstörde många städer, hus och annat. En tragedi för det japanska folket men samtidigt ett bevis för hur ointelligenta de som styr det landet faktiskt är. Att det land som ofta kallas det mest högteknologiska i världen står helt maktlösa när en jordbävning med tsunami inträffar, något som är ganska mycket av vardagsmat om man ser till den japanska historien men samtidigt något de styrande och de profithungriga kraftbolagen glömde bort när de dröjde ett par år sedan sist. Nu kanske ni tycker att jag är lite okänslig mot japanerna men faktum är att de styrande och de som har makten i landet bär skulden till vad som skett, inte naturkatastrofen i sig men dess konsekvenser, vem fan bygger flera kärnreaktorer på en plats där man vet att en tsunami förr eller senare kommer (och kom inte och säg att de inte kunde förutspå eller ens ana att det skulle ske)? Vem fan är så dum att den inte bygger skyddande barriärer för att bryta sönder och minska effekten av tsunamis på platser där man vet att tsunamis inträffar. Jag frågar bara, hur kan man bara lämna samhällen oskyddade från något man vet kommer att ske? Japan vet att de kommer att drabbas av jordbävningar, tsunamis och vulkanutbrott, detta kan knappast ha kommit som en överraskning och om det gjorde så kan jag säga vilka som bör begå harakiri, det har hänt många gånger förr och det kommer att hända igen, så enkelt är det och det är bara att räkna med det. Det är likadant som vad som hände i New Orleans, man vet att det kan ske och troligen kommer att ske och ändå struntar man i att se till att samhället är nog förberett genom att strunta i underhållet av de skyddande kanalerna. Det är som att vi i Sverige skulle bygga oisolerade hus så snart vi haft en eller två varma vintrar, eller om vi inte hade lavinberedskap i fjälltrakter, om man befinner sig i risktrakter måste man se till att vara förberedd och japanerna hade ju trots allt dessutom gått och väntat på en stor jordbävning och ändå är de helt oförberedda.

Jag säger inte att det japanska folket i sig bär någon skuld i vad som skett även om de trots allt valt vilka som ska styra landet. För folket är detta en tragedi och jag tycker det är ett gott initiativ av AOR Heaven att vilja hjälpa detta drabbade folk genom att skapa en skiva där man donerar all vinst till det japanska röda korset, bra gjort AOR Heaven och alla band som ställer upp med musik till denna dubbla CD med 17 plus 17 låtar vilket innebär 34 låtar och två och en halv timmes musik.

Stilmässigt är det ganska enhetligt med melodiös rock/hårdrock, metal kan väl också kastas in där, många av bolagets egna band och många band från Metal Heaven finns med men där finns diverse andra band också och det är 34 olika artister/band som bidrar med de 34 låtarna vilket känns ganska imponerande måste jag säga. Produktionen varierar förstås lika mycket som konsekvenserna av jordbävningen men den hålls ändå på en god nivå hela vägen igenom och det märks att vi har med kompetenta band att göra.

Det är generellt bra låtar och jag kan ärligt säga att det inte finns en enda dålig låt även om jag skulle velat hugga bort väldigt många av spåren för att göra det hela till en mindre tungjobbad skiva, jag menar två och en halv timme är lång tid och ärligt talat skulle inte jag gå in och köpa denna dubbelskiva ens om jag ville hjälpa japanerna, då skulle jag hellre donera pengar direkt till någon organisation som hjälper till. Visst det kanske är kul att få något för besväret och pengarna man ger bort men när ska jag spela en så lång skiva? När passar den? Det finns några spår som utmärker sig mer än andra och jag skulle hellre sett att de samlade dessa på en CD-skiva och gjorde en sådan release istället.

Inledande Kissed av FM är ett sådant spår som utmärker sig, det är en skön AOR-dänga med skön melodi och keys. Spår sju är ett annat jag lägger på minnet, det är före detta TNT-sångaren Tony Harnell som står bakom det och det heter One Way Ride. Spår tio Hartmann med gästsångare Tobias Sammet sjunger Brothers som låten heter live och det gör de riktigt bra. Spår femton är det sista intressanta på första skivan och det är Poison Sun som framför Russian Racketeers på ett väldigt bra sätt. Fjärde spåret på CD2 Robin Beck med The One är riktigt bra också och där finns det mycket skön känsla och intensitet. Spår tio på den andra skivan Kane’ds Rock Against the DJ har skivans bästa refräng och är definitivt en hit. Bulletrain med sitt spår från demotiden visar sig från en bra sida tycker jag med Take Me to the Sun, sångaren där låter faktiskt en aning som Tobias Sammet, första gången trodde jag nästan att det var Edguy jag lyssnade på. Avslutande Subsignal med Wingless känns också som ett bra spår. Jag tycker faktiskt de styrande i japan tillsammans med idioterna som byggde ett gäng kärnreaktorer där tsunamis har en tendens att inträffa bör köpa dessa skivor och sedan lägga in dessa bästa spår på en mp3-spelare och ge till alla drabbade japaner för då kommer skivsläppet till dubbel nytta först får det drabbade folket något bra att lyssna på och sedan får de hjälp av röda korset.

Med denna skiva kan vi i alla fall säga att något gott kommer ur en tragisk situation, och med det sagt så kan vi vara säkra på att det bara är skivan som är något gott eftersom ingen kommer att dra någonsomhelst lärdom av vad som hänt, man kommer fortfarande exploatera riskområden, ta bort naturliga skydd och iskallt kalkylera med att katastrofen som kommer att ske någon gång inte kommer att ske så länge man själv står för investeringarna. Kanske borde någon ta och göra en skiva som syftar till att väcka människan från hennes totala dumhet men det skulle aldrig ske och det är dessutom ett dödfött projekt.

När en av favoritplatserna för de mesta rockersarna drabbas av en obeskrivlig katastrof och mänsklig tragedi ställer förstås dessa rockers upp och skapar en skiva för att samla in pengar för att hjälpa dessa drabbade människor som övergivits av sina folkvalda och fått allt förstört. Bra initiativ och en bra skiva med några riktiga guldkorn som kanske kan vara ett sätt att känna att man gjort något gott utan att bara ge bort en summa pengar, så en donation med behållning eller kvitto se det som du vill, du får mycket musik för pengarna och någon kanske hjälps av just ditt köp.

Det blev en lång recension men det är en lång skiva och jag kan lova dig att du har betydligt längre tid att spendera om du vill lyssna igenom denna skiva än det tar att läsa denna recension och hur ofta kan du stoltsera med att en bra skiva också är en god gärning?

Label - AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band - //