Mixed by Pelle Saether in Studio Underground
Mastered by Ty Tabor at Alien Beans Studio, USA

Released 2011-09-30
Reviewed 2011-09-21

renaissanceoffools.com
metalville

Renässans för idioterna, det låter som något det. Något jag inte skulle vilja uppleva, men de kanske talar om vår samhälleliga utveckling som faktiskt känns som det om jag ska vara helt ärlig. Rädsla, hopp och frustration heter detta svenska bands första album, allt detta ska förstås översättas till brittiska titlar men för er som inte talar flytande brittiska kan jag ju göra er den tjänsten att översätta titlarna också. Kanske en ny progressiv rocksensation talar promoinformationen från Metalville om, deras albumomslag är inte det mest sensationella dock.

Någon nämnde progressiv rock, det var inte jag men det kan väl sägas stämma rätt väl in på detta band även om jag nog skulle velat ändra etiketten från rock till metal. Stämningen är ganska mörk och tung och musiken är företrädesvis ganska långsam med en del progressiva element men jag skulle nog inte direkt vilja säga att det är det mest komplicerade utan ändå relativt rakt på sak och inte en massa krusiduller. Sångaren har en mörk ganska stark röst med mycket inlevelse och känsla och de har en fin produktion på detta album. Ett album som innefattar 51 minuter musik på tio spår.

Det börjar bra i spåret Precious Life men efter det tycker jag att det går ganska mycket på tomgång, det finns några andra bra spår också. Jag gillar också Leave It All Behind men sedan blir det skralt, det är inte så att resten av spåren suger vulkanaska men de känns ganska identitetslösa. Sedan blir sångaren ganska jobbig i längden eftersom sångstilen inte är den minsta varierad, det är samma hela albumet igenom och det blir lite jobbigt. Inte så att jag tycker sångaren är dålig, han har rätt schysst röst ganska lik Eric Clayton känd från Savior Machine eller ett gästspel i Ayreon.

Mitt intryck blir att detta album passeras ganska snabbt förbi, det lämnar inte särskilt mycket till intryck när man spelat igenom albumet. Jag skulle nog vilja säga att man är ganska lättad när albumet är slut eftersom det är ganska tungt att lyssna på, den depressiva, tryckta stämning bandet förmedlar kommer ut genom högtalarna och uppslukar även mig som lyssnare och därför blir det ett ganska jobbigt album tycker jag.

Ljudbild och allt är okej annars med detta album och om du känner att ditt liv saknar det där lilla extra depressiva och tryckta kanske detta är ett album du bör kolla upp. Annars har jag svårt att se varför jag ska välja det framför de många andra banden och albumen som finns i samma genre.

Dessutom blir femtioen minuter album väl långt eftersom bandet inte är särskilt varierade, deras tio spår är inte identiska men inte långt ifrån. Album bör antingen vara väldigt korta eller väldigt varierade och detta album är varken eller, det gör att det blir ett långt album som känns ganska enformigt att lyssna på, plus dock för inledande Precious Life och Leave it All Behind som gör att man ändå kan vilja spela igenom detta album igen.Så för den som tycker att livet inte har nog med mörker kan jag rekommendera Renaissance of Fools och deras Fear, Hope & Frustration.

Label: Metalville/Flying Dolphin Entertainment
Tre liknande band: Mind Odyssey/King's X/King Crimson

Read in English