Diskography:

Mix and mastering by Daniele Persoglio & Rudy Coda Bertetto
Cover artwork by Jan Yrlund /Darkgrove Design

Released 2011-10-28
Reviewed 2011-10-21

myblacklight.com

Italienska kvinnofrontade bandet My Black Light släpper sitt debutalbum som går under namnet Human Maze, eller som det blir på vårt eget språk: mänsklig labyrint. Vad som slår mig ganska snabbt när jag får dessa musikfiler genom skivbolagets portal är att omslaget är ruskigt fult, lite grann som omslaget för The Prophesy23 som jag recenserade för några månader eller så sedan men utan den spännande Madfiguren på framsidan vilket bara gör det trist. Det är inte en bra bild att skapa ett intryck med ett album på, annars finns det väl inte så mycket annat som slår en sådär direkt. Bandet är som jag nämnde tidigare från Italien och frontas av en kvinnlig sångerska vilket gör dem till ett ganska typiskt gotiskt metallband med ett gäng snubbar och en kvinnlig sångare. Human Maze är bandets debut och det verkar som att de inte direkt säljs in med massor av info även om en information som tydligen är relevant var att bandet öppnat för Leaves’ Eyes en gång när dessa var på besök i Italien. Annars har jag inte fått mycket information om bandet men det finns många bilder på sångerskan på Massacres pressida, kanske något för en artikel.

Albumet är musikaliskt en resa genom den kvinnofrontade gotiska metallen, det finns lite inslag av mansröst här och där men mestadels är det Monica som står för sången. Stillmässigt är det ganska typisk gotisk metall och det är väl inte direkt så att bandet bjuder på alltför många musikaliska överraskningar även om coverlåtarna är rätt intressanta i den aspekten. Om ni hört Sirenia eller Imperia kan ni ganska enkelt tänka er ungefär hur det låter. Produktionen på albumet är bra och ljudbilden är klar och modern, ingenting speciellt egentligen sett till den aspekten, produktionen gör sitt jobb helt enkelt. Atmosfäriskt och med stor använding av keyboards och en del klassiskmusikaliska inslag är också något som kan adderas till beskrivandet av detta album. Men för er som har lite vetskap om det hårdrockiga, tänk Sirenia. Albumet är lite över 48 minuter långt och har tolv spår varav tio är egna kompositioner och två är coverlåtar.

Jag tycker att My Black Light har en hel del som talar för sig och då talar jag förstås inte om skivomslaget för det talar snarare emot bandet. De gör snygg gotisk metal med kvinnlig sång som håller ganska hög kvalité, min känsla är dock att bandet lyssnat väldigt mycket på Sirenia då det påminner väldigt mycket om det bandet, speciellt om vi tittar på Sirenias tidigare verk. Det behöver förstås inte vara någonting negativt men på något sätt är det svårt att undvika att göra den kopplingen, låtarna är dock medryckande och talar sitt tydliga språk för det mesta.

Jag satt här och försökte utröna vilka spår som var de mest intressanta på albumet och insåg att det var lite svårt eftersom inte så många av dem direkt utmärkte sig men andra spåret Being Human tycker jag står upp bra. Dock tycker jag bäst om bandets coverlåtar Ti Sento som i original gjordes 1985 av Matia Bazar från Italien och sedan Toni Braxtons Unbreak My Heart, dessa känns som albumets störta behållning även om de andra låtarna också håller en väldigt hög klass och jag gillar att lyssna på dem.

Noise for Sale säger bandet i det femte spåret och det kanske heavy metal purister tycker, jag måste dock framhålla att jag är positivt inställd till detta album, det känns som ett ganska lyckat sådant.

Tre liknande band: Imperia/Sirenia/Lacuna Coil

Visit hallowed.seRead in English