M.ill.ion 1991-2006 the Best, So Far (2006)
Thrill of the Chase (2008)

B.J Laneby & Martin Kronlund production

Released 2011-03-23
Reviewed 2011-02-19

metal heaven

Från Sverige kommer ett band som kallar sig Million, miljon är vad det betyder och det namnet indikerar nog inte hur många album detta band sålt. Denna nya skiva kallas Sane and Insanity och är inte direkt ett spann mellan dessa mentalt friska och galna tillstånd. Vad det snarare handlar om är melodiös hårdrock med tydliga refränger och en produktion som polerats med putsmedel av högsta kvalité. Så välpolerat med refränger som sätter sig är den korta beskrivningen, den långa struntar vi i va?

Hela skiten börjar med att ett spår som kallas Sea of Fate som är ett intro till Cry to Heaven. Detta är utan tvekan en kombination som introducerar vad vi kommer att få höra på skivan, det är ett spår som känns rätt typiskt för Million på denna skiva. Jag kan också konstatera att den är precis som 100 advokater på havets botten, en riktigt bra start. Musik att sjunga med i är vad den är och vad efterföljande spår också bjuder på.

När vi sedan efter den finfina introduktionen kommer in på spår tre Everyday Hero så blir den positiva känslan än större än den blev vid den första kombinationen av spåren. Detta spår ska det tydligen också göras en video utav, ett värdigt video/singelspår måste jag nog ändå säga.

Jag skulle vilja säga att det inte finns ett enda dåligt spår på denna skiva, det finns några spår som vi både kunnat ha och mista men på det hela taget en solid och riktigt bra skiva. Jag måste dock nämna ytterligare ett spår vid namn, Fuel to My Heart som är en sådan där klockren midtempo arenarockhit som fungerar riktigt bra och som är riktigt bra, en sådan där låt som man gärna spelar om och om igen. Ett spår som skulle fungera bra på en spellista med grym musik som man spelar när man åker bil i vinterkylan och omvandlar bensin till koldioxid samtidigt som man kollar in de många minusgraderna på bilens temperaturmätare och är tacksam för klimatanläggningen i bilen.

Sane and Insanity har tretton spår och klockar in på någonstans kring 45 minuter vilket förstås är en uthärdlig skivlängd, men egentligen bör man väl egentligen inte tala om uthärdligt i detta läge när skivan är så pass bra som den är så handlar det inte om att att uthärda utan att gilla denna grymma musik och på 45 minuter hinner man inte inte tröttna på vad som erbjuds.

Om det finns något att klaga på när det gäller denna skiva så är det sångaren, jag tycker inte att han håller riktigt samma klass som resten av det musikaliska, visserligen fungerar det väldigt bra i de flesta fall men i bland i vissa av de lite segare parterna kan jag störa mig lite på hur han låter och jag tror att just den saken förhindrar att jag skulle vara lite positiv till detta som till Bad Habit eller TNT, nu är jag ju visserligen lika positiv betygsmässigt men det är skillnad mellan band som får samma poäng också. Jag skulle också vilja addera, när jag ändå är inne på gnällspåret, att det blir lite för polerat i vissa delar och de skulle ha varit bra om det lämnat dessa delar lite skitigare men, som jag redan har indikerat så är dessa problem väldigt små och de stör mig bara i några enstaka fall medan jag spelar skivan, den största delen är trots allt positiv.

Slutligen kan jag konstatera att Million inte kommer tjäna en massa miljoner pengar på denna skiva, de kommer nog säkert sälja okej men inte miljontals. Jag kan också konstatera att om de varit en aning mer som skivtitel indikerar med det musikaliska på densamma skulle det nog också varit snäppet vassare, kanske inte ett snäpp på betygsskalan men väl ett steg närmare sina kollegor TNT och Bad Habit på Metal Heaven.

Utan tvekan gillar jag Million, känslan är att de kan bättre men den är skivan står trots detta ut som en riktigt bra skiva. Million rekommenderas helt klart till både miljonär och uteliggare, men förstås även allt där emellan. Sane and Insanity är helt enkelt en riktigt bra skiva, inget snack om den saken.

Label - Metal Heaven/GerMusica
Tre liknande band - TNT/Bad Habit/Gotthard