Mixed & Produced by Rickard Bengtsson
Mastered at Platinum Mastering in Stockholm

Released 2011-08-26
Reviewed 2011-08-12

lechery.se
metal heaven

I eld, så heter det andra albumet från det svenska heavy metal bandet Lechery och frågan är om det är möjligt att designa ett skivomslag som är mer kliché än det som finns på detta album. Om jag sedan tittat på låttitlarna har jag enkelt kunnat konstatera att det är samma sak där, med klichétitlar i sådana mängder att vatten automatiskt kolsyras i kranen.

Som jag antar att alla tyskar som läst inledningen förväntat sig så handlar det om kliché-heavy metal med de klassiska ackorden till och med i klassisk ackordföljd och en typisk sångare som sjunger på det klassiska heavy metal sättet. Jag tycker att det känns som klassisk heavy metal enligt den vedertagna modell som skapades en gång för länge sedan av män med musikaliska visioner. Det var dock en annan tid och även om Lechery mycket håller fast vid vad som fastslogs då har de en mer modern produktion och en mer polerad ljudbild än vad de klassiska banden hade på 1800-talet när genren slog igenom. In Fire är ett album om tolv spår och knappa femtio minuter.

Allt börjar med att försöka sig på ett uppvaknande i spåret Awakening som är ett spår som inleder tyst innan du får några högljudda delar och därefter avslutas, sedan kommer traditionell heavy metal för hela slanten. Vad jag kan konstatera gällande Lechery är att de inte direkt svänger ut i många konstigheter eller andra utflykter, de håller sig till ett traditionellt heavy metal sound som skulle kunnat varit skrivet av Accept eller något annat sådant band. En sak de knappast kan beskyllas för att vara är originella, det är den klassiska acordföljden i refrängerna och tuggande riff och lätt skrikiga sångpartier.

Det här är bland det mest klichémässiga album jag hört på länge samtidigt är det ändå bra, till skillnad från till exempel Sabaton så känns det inte på blodigt allvar och dessutom skriver Lechery mycket bättre musik än Sabaton. Det känns som de följer konventionen till punkt och pricka men deras musik är medryckande och bra trots detta, om man lyssnar för tätt och ofta är jag säker på att man blir väldigt trött på Lecherys musik men i lagom doser är det riktigt kul faktiskt, lyssna bara på Heart of a Metal Virgin för att få er dos av heavy metal kliché för resten av decenniet.

På de flesta sätt känns faktiskt Lechery precis som heavy metal ska kännas, tre ackord, tuggande riffande, ganska monotona drummor med lite övergångar, ganska enkelt rakt igenom och krydda det hela med lite hockeykörer så är anrättningen tillagad precis enligt det recept som etablerades omkring Kristi födelse. De är fantastiskt duktiga på att skriva klassiska heavy metal spår som förnöjer dig som lyssnare, det är kanske ingenting jag bär med mig när albumet spelat ut sina 48 minuter men utan tvekan en stunds trevlig förströelse.

Knappast unika, knappast nyskapande men deras musik är trots det kul att lyssna på. Inte det mest spännande eller bästa jag hört men det är trots det medryckande och traditionell heavy metal, om du avgudar heavy metal utan krusiduller är detta definitivt något för dig.

Label: Metal Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Accept/Sabaton/Hammerfall