Original organ photo by Hens Bagge
Cover design by Robin Design

Released 2011-04-14
Reviewed 2011-11-08

musicforkeyboards.com
excess records

Danske Lars Boutrup och hans musik för keyboards gör sitt andra framträdande på världens musikscen, med ett omslag som vittnar om stämning och atmosfär. Lars Botrup har gjort sig känd som musiker i ett flertal progressiva rockband och även spelat in med ett lite olika artister och dessutom har han ganska nyligen varit med och startat rockbandet Juruda Music och släppt deras debut album The Magic Queen som vi inte fått ta del av här på Hallowed. På denna den andra skivan av musik för keyboards har Lars åter haft hjälp av Fredrik Sunesen på trummorna men till skillnad från debuten har han tagit hjälp av två bassister som skall addera ett större djup i bandets musik.

Det sägs att det ska innehålla allt från progressiv rock inblandat med spännande keyboardarbete och några nya sorters rytmiska subtiliteter. Att det innehåller mycket keyboards går inte att ta miste på, det är dessa som dominerar ljudbilden på detta album, de är väl ackompanjerade av bassisterna och trummisen vilket skapar en komplex instrumental ljudbild med stor variation genom de åtta spåren. Allt är dessutom snyggt producerat för att låta riktigt bra, och ljudet är i alla fall väldigt snyggt. De åtta spåren tar 53 minuter att spela igenom, om du nu inte försöker spela dem på min iPod för då går de inte alls att spela igenom då maskinen hela tiden slutar fungera när jag spelar de konverterade spåren från detta album, skitmaskin som gjorde att denna recension tog mycket längre tid än den borde ha tagit.

Den symfoniska drömmen är faktiskt ett väldigt passande namn för detta album, ett album som tar dig in i ett drömlandskap, någonstans i en skymningszon mellan dagens ljus och mörkret. Det är helt instrumentalt och musiken målar hela tiden upp landskap och platser där ditt eget sinne själv får fylla på med handlingen och karaktärerna. De åtta spåren tar dig som sagt till olika platser, från juni till rymden och från ett tack till en svart händelse, mycket hinner hända på dessa åtta spår och det är bara din egen fantasi som sätter gränsen för vad som målas upp på duken du har framför dig. Det är onekligen för dig som gillar progressiv rock och framförallt gillar vad som kan åstadkommas med keyboards, pianon, orglar, synthar och så vidare. Jag tycker att det är riktigt spännande och ett forum för att drömma mig bort till andra platser, långt från den mörka tråkiga höst som finns utanför fönstren just nu.

Jag har svårt att plocka ut någon enskilt del på detta album som griper tag i mig extra men inledande June har väldigt snygga melodier och känns väldigt trevlig, jag vill också framhålla Space Peace och Eddy Will Not Be Ready men egentligen är alltihop bra och det fungerar väl att avnjuta allt i sin helhet då de 53 minuterna försvinner snabbt under tiden man lyssnar till de åtta spåren, det kan sägas vara lite grann som en film vilket kanske inte blir helt oväntat när filmisk musik är något Lars sysslat med för både svensk och dansk film, något som antagligen satt sina spår på detta album då det som jag nämnde känns en aning filmiskt. Det är dock med den skillnaden att det är du som lyssnare som själv får skapa bilderna när det gäller detta album.

Så ett album som kanske fick se sig recenserat väldigt långt efter det släpptes men kanske bättre sent än aldrig, det är trots allt ett bra och spännande album. Definitivt något för dig som gillar progressiv rock med mycket keyboards, eller som gillar instrumental keyboardmusik. Att lyssna på detta album är nästan som att inträda i ett drömscenario där världen plötsligt blir lite mer spännande och lite mindre tråkig, ett givet köp för dig som söker verklighetsflykt.

Label: Ex´cess Records
Tre liknande band: Rick Wakeman/King Crimson/Erik Norlander

Read in English