Produced by Torsten Sauerbrey im Metalsound Studio in Osterode.
Mastering by Torsten Sauerbrey, Artwork and Tobias Püschner
Cover artwork by Artwars Mediadesign

Released 2011-11-25
Reviewed 2011-12-03

kambrium-band.de

Episk dödsmetall är hur de marknadsförs, tyska bandet Kambrium. Deras debutalbum kallas Shadowpath och har ett spännande omslag även om deras logo är ganska ful. En ung kvintett kallas de också och deras skiva ska tydligen finnas tillgänglig för nykomlingspris så ni kanske ska passa på. Precis som många av de moderna extrema metallbanden bjuder detta band på en blandning av klarsång och vrålsång vilket knappast känns unikt på något sätt i dagsläget. De är dock inte helt ordinära trots en relativt ordinär framtoning då deras musik troligen bäst kan beskrivas som episk, de bjuder på allt från ganska extremt till väldigt melodiöst. Låtmaterialet är ganska varierat genom albumet men på ett sätt som gör att det ändå känns som att det hör samman i en enhet, albumet kan också sägas vara ganska väl producerat med en snygg ljudbild som inte tar fokus från låtarna och dessutom gör att bandet kan bibehålla en aggressiv ljudbild i de aggressiva delarna och en melodiös i de melodiösa delarna på ett sätt som fungerar väldigt bra. Det står i pressinformationen att de begav sig till Metalsound studion för att få en professionell produktion, något de fått med detta album tycker jag. Shadowpath har tio spår och tar femtio minuter att spela sig igenom.

Jag har spelat mig igenom detta album massor av gånger nu och fortfarande tycker jag inte att något av spåren riktigt sätter sig, de är ganska bra låtar men ingen av dem får mig att stanna upp och tänka till. Jag tycker att det inledande spåret är en bra introduktion och ett bra spår, därefter paraderar det bra men samtidigt ganska intetsägande låtar känns det som. Jag kan inte säga att jag har några större invändningar mot Kambriums musik som sådan, deras sånginsatser kunde ha varit lite bättre men i stort tycker jag att allt fungerar väldigt bra med produktion och allt det där men ändå griper det inte tag i mig överhuvudtaget och när jag spelar det och efter det att albumet har tagit slut har jag i stort sett redan glömt det.

Kanske är låtarna lite för försiktiga, jag tror att de skulle ha lyckats bättre om de tagit ut svängarna lite mer. Jag är dock inte helt säker på den saken eftersom de är ganska egna i sin ljudbild men av någon anledning väcker de inte mitt intresse. De recensioner jag sett har inte heller varit direkt överväldigande positiva, visserligen positiva men det är i stort sett alla recensioner på internet och dessa låg i den lägre delen av den positiva skalan så därför kan jag nog fastställa att det inte bara är jag som är tveksam till detta album som jag redan benämnt som ganska bra.

Kambriums debutalbum är ett välgjort och bra album som knappast kommer att gå till världshistorien men det finns en del för bandet att spinna vidare på för att skapa mer intressanta framtida album, de bör se över sånginsatserna först och främst och kanske också försöka skapa låtar som mer griper tag i lyssnaren för Shadowpath är ett femtio minuters bra tidsfördriv som glöms bort lika snabbt som de flesta hollywoodactionfilmer som gjorts efter dess slut.

Tre liknande band: Wintersun/Ensiferum/Turisas

Visit hallowed.seRead in English