Mastered by Peter in de Betou at Tailor Maid Studio
recorded at Norwegian Toproom Studio

Released 2011-08-22
Reviewed 2011-09-08

icsvortex.com
century media

Blanda folkmusik med metal. Vad får du då? Cruachan, Elvenking, Skyclad, Finntroll, Turias… Ja ja, jag fattar! Det finns gott om band som gör det. Så vad är nytt med ICS Vortex då? Jo, här är det inte folkmusik spelad som metal utan metal spelad som metal, med en låtuppbyggnad som känns igen från folkmusiken. Typ. Sångaren i ICS Vortex låter skrämmande lik en igelkott med riktigt stick i rösten och musiken känns som någon form av metal-folkmusik mutation. Jag tänker att det är som om de bytt ut fiolerna från någon av alla dessa spelmän i Dalarna och stoppat på dem elgitarrer att göra samma melodier med. Det låter ganska repetitivt och tjatigt och jag kan nästan se dem framför mig skuttandes runt midsommarstången i svarta kläder med nitar och läder och elgitarrerna istället för folkdräkt och fioler samt nyckelharpor. Sjuuukt…

ICS Vortex kommer från Norge och har gjort sig känd genom band som Borknagar och Dimmu Borgir. I hans sällskap finner vi medlemmar från samma och andra band inom samma gebit – norskt, black metal och sådant allmänt ganska "meningslöst". Norge behöver väl egentligen få all sympati och hjälp de kan få nu när de råkat ut för den oerhört tråkiga sak de råkat ut för, men jag kommer aldrig någonsin säga att norsk black metal av den typ de gjort sig kända för är bra. Därför är det skönt att ICS Vortex har gått en annan väg nu (även om Dimmu Borgir kanat allt längre från den traditionella norska black metalen de med) och satt ihop något som snarare låter som hardcore än black metal. Tempot är snabbare även om melodierna är lika enkla och musiken spelas lika enkelt men sången är i alla fall inte så mycket ångestvrål av mentalpatienter spelade i slow-motion. ICS låter mer som en mentalpatient spelad i verklig hastighet.

Groove och stoner rock nämner skivbolaget att ICS Vortex har blandat in på sitt debutalbum och det kan jag absolut hålla med om. Skivan är 45 minuter lång och består, som sagt, av gitarrdriven metal med låtuppbyggnad lik den i folkmusik. Större delen av skivan flyter på rätt bra med lite extrem metal i ådrorna, likt dem på en bock vars horn sticker rakt upp. Det är riktigt skönt flöde på folkmusikmelodierna och hardcore som pungar ut ur högtalarna är medryckande och spännande. Låtarna känns varierade och intressanta skivan igenom och på slutet slänger t.o.m. bandet in en riktig överraskning i form av… ja, ett spår som låter som folkmusik, spelad på en keyboard. Sjuuuukt… eller något i den stilen.

Pratar vi extrem metal, hardcore, black metal… folkmusik - pratar vi den här typen av musik så har ICS Vortex satt ihop en av årets bästa skivor, vad vi än pratar om. Gitarrerna känns tunga som plåttak och musiken riktigt åskar fram likt Irene har åskat fram över Atlanten i augusti. Det är verkligen ett spektakel: bockar, folkmusiker med nitar och läder, igelkottar och storomväder som trots allt detta är en av årets höjdpunkter. Det känns bara som att allting fungerar. Lite mindre av det märkliga och detta hade blivit löjligt. Lite mer och det hade blivit jobbigt. ICS Vortex har istället hittat balansen. Hans underliga röst fungerar med de orkansnurrande gitarrmelodierna, hans aggressiva rytmsektion blir som en passage in i hans ostrukturerade inre där vad som helst kan hända. Det blir norsk black metal någonstans, men med så mycket andra influenser att det inte riktigt faller ner bland de troll och andra varelser som lufsar omkring i de träsken. ICS Vortex känns istället som en mer radioanpassad version på genren. Här finns melodier och en fyllig ljudbild i en riktigt bra produktion med käftsmällskänsla och bra ljudkvalité. Men så är ju skivan också inspelad i Toproom Studios med hjälp av Börge Finstad. En kombination som bör leda till bra resultat i kombination med Peter in de Betou som lagt slutklämmen på materialet.

Överlag har vi en riktigt bra skiva i den tyngre klassen här. En riktigt, riktigt bra skiva till och med. För fans av melodiös tung metal (med influenser av folkmusik).

Label: Century Media
Tre Liknande band: Solefald/Alpha Safari/Suidakra