Mikko Pylkkö - Guitar
Samu Pasanen - Bass
Jaakko Jaakkola - Drums

Released 2011-09-05
Reviewed 2011-10-26

soundcloud

Är du en sådan som brukar hålla en kyckling över huvudet och säga: ”jag är delfinpojken”? om ditt svar på denna fråga är ja, då tillhör du definitivt målgruppen för denna EP. Annars är det inte ofta music görs för er som är galna men, kan du inte gå förbi ett skyltfönster utan att överväldigas av det oemotståndliga behovet att slicka på det? då bör du hitta en krita och skriva en check på priset för denna EP som du sedan ger till din sköterska som kan ombesörja inhandlandet av sagda EP.

Human Sculpture kallar sig själva för ett dödsmetallband och de härstammar från vårt grannland i öst, Finland för alla er med kritor i händerna. Vem vet, de kan dessutom ha rätt i att de är ett dödsmetallband, deras musik är blytung, eller tungt vatten tung om du vill använda lite galnare termer. Samtidigt har de dock slängt in lite melodier, de har blastbeats och sången låter som att den sjungs av en man som just svalt en pelarborr. Det går inte att utröna ett enda ord av vad han sjunger. Så Delfinpojken som fortfarande känner dig intresserad, jag kan berätta att denna EP har tre spår som alla är ganska lika varandra stilmässigt och vid första anblick kan det vara svårt att hålla isär dem eftersom de låter så pass lika varandra. EPn är nästan sexton minuter lång vilket gör den lätt att spela många gånger och således komma in i densamma. I stort låter de som ganska ordinär melodiös dödsmetall men de har en del konstiga melodier inslänga vilket gör att det känns mer som att instrumenten och sången är i konflikt med varandra än att de faktiskt samarbetar för att skapa intressanta låtar, det låter som en galen form av Decapitated kanske man kan säga, men du bör inte skriva det på skärmen med din krita.

Jag skulle faktiskt sluta äta den där kritan om jag var du, jag är inte helt säker på att det är särskilt nyttigt att äta kritor. Dessutom bör du inte använda den att rita på skärmen, märker du inte att det blir svårare att läsa denna recension genom det målade? Hursomhelt om du nu lyckas läsa genom kritstrecken kan jag konstatera att jag inte direkt älskar denna EP, eller ens tycker att den är godkänd. Dels är sången dum då det inte går att utröna några tillstymmelser till ord vilket gör det till enbart läten och sådant avskyr jag, sedan har vi problemet med att komponenterna som utgör låtarna inte känns speciellt väl sammanfogade man kan faktiskt likna Human Sculptures EP med ett pussel som lagts av bitar från olika pussel slumpmässigt sammanfogade. Jag måste förstås som alltid när jag avhandlar musik av det mer extrema slaget tillägga att jag inte bekänner mig som en större avnjutare av den sortens musik, och det kan givetvis göra att jag missar storheten i denna band. De har trots allt fått flera fina recensioner samt några okej och inte en enda negativ recension kunde jag se när jag snabbt letade lite på nätet.

Jag kan konstatera att jag inte tror många kommer till den här delen då alla de galna redan ritat kritstreck över hela skärmen medan de som föredrar annan musik redan sökt sig från denna recension men för er som lyckas få fram något genom kritornas magi kan jag säga att jag tror ändå att det finns en del hos detta band för att de lyckas ganska väl med en del saker och delar av låtarna kan vara riktigt bra så talangen borde finnas där men de kanske inte ska slicka så mycket på skyltfönstrena utan istället fokusera på att skapa spännande och bra musik något de inte riktigt lyckas med på denna EP.

The Wait by Human Sculpture

Label: Self Released
Tre liknande band: Decapitated/At The Gates/Black Dahlia Murder