The World Classic Rockers – Live (2003)
Frederiksen/Denander – Baptism by Fire (2007)

Produced by Dennis Ward

Released 2011-10-14
Reviewed 2011-10-15

fergiefrederiksen.com

There is no road to happiness, happiness is the road: det finns ingen väg till lycka, lyckan är vägen. Så säger Fergie Frederiksen på framsidan av albumet och baksidan av henne som iakttager någon på väg mot sig, ett album som kommit till under svåra förhållanden där Fergie slagits mot obotlig Cancer som botats (märkligt vad ofta sådana diagnoser kommit på slutet, amerikanska läkare verkar ganska inkompetenta) och så vidare. För er som inte visste om det är Fergie också ett namn som är väl känt inom den så kallade AOR-genren, han har bland annat figurerat på Totoalbum, vilket förstås bara det meriterar legendstatus, eller? Happiness is the Road heter i alla fall albumet som såg dagens ljus igår.

Albumet har onekligen ett intressant omslag för den som intresserar sig av sådant, på ett sätt är det samtidigt också ganska typiskt för den så kallade AOR-genren. Melodiös rockmusik med tydliga refränger och välpolerad produktion, om ni hört Toto så bör ni kunna föreställa er ganska väl hur det låter. Musikaliskt sett ingenting som bryter ny mark eller förvånar mig som lyssnare, det handlar om klassiskt formad AOR musik som klanderfritt producerats av Dennis Ward som är en ganska välkänd producent med ett flertal bands album på sin meritlista. Happiness is the Road har tolv spår och den tar 54 minuter att spela igenom.

Att ljudbilden är bra torde det inte råda något tvivel om redan från första informationen om albumet men hur står sig då låtarna på albumet? Många AOR album har mycket god produktion men låtar som inte riktigt klarar att bära upp ett helhetsintryck med starka låtar. I fallet Fergie måste jag dock säga att låtmaterialet är starkt, tolv bra spår med medryckande refränger och väldigt trevliga melodier. Trots detta är jag inte helt övertygad eftersom jag hela tiden tappar intresset lite grann mot slutet av albumet, de 54 minuter albumet kräver för att jag ska hålla min uppmärksamhet vid det hela tiden, det känns lite alldagligt till och från trots bra låtar. Jag skulle nog velat se att Fergie kapade bort två, alternativt tre låtar från albumet eftersom det skulle ge ett bättre helhetsintryck.

Balladen Follow Your Heart är definitivt ett av de spår som borde yxas bort med tanke på att den är seg som knäck, annars har jag väl inget fler konkret förslag på vad som borde utelämnats. Albumet inleds med det riktigt trevliga spåret Angel (Mirror to your Soul) som sätter an en riktigt bra ton. Spår tre First to Cry är väldigt bra, detsamma gäller det nionde spåret Writing on the Wall men absolut bäst på albumet tycker jag ändå att titelspåret är. Så jag har med andra ord ett spår som jag kan vara utan och fyra jag inte kan vara utan, så jag måste säga att Happiness is the Road är ett lyckat album.

Kanske lite i det längsta laget men utan tvekan ett spännande och bra album och om du spelar det i bilen kan det benämnas som ”happiness on the road”.

Label: Frontier Records
Tre liknande band: Toto/David London/W.E.T.