Nick Hill - Drums

In Grandomina (EP)

Mixed at Outhouse studios by James Billinge and John Mitchell

Released 2011-08-22
Reviewed 2011-07-31

fearlessvampirekillers.co.uk

Brittiska bandet Fearless Vampire Killers har tagit sitt namn från en skräckkomedi av Roman Polanski, en film som för övrigt spelades in 1967 och ursprungligen hade titeln Dance of the Vampires för den som är intresserad av filmtrivialiteter. Det var inte lätt att få fram några raka fakta om detta band så jag vet inte vilket år de släppte sin debut EP men det kanske inte är av så stor betydelse med tanke på att bandet fortfarande är osignat så vitt jag kan få fram i alla fall. Det vara en lång efterforskning att få fram namnen på medlemmarna men till sist lyckades jag med det också, fascinerande att man får leta på andra platser än bandets officiella för att få fram vilka som ingår i bandet, nåväl, det kanske inte ens stämmer ändå, så faktadelen för denna recension kan vara lite sådär. Men kanske en sak för bandet (och andra band) att fundera på när de skickar ut pressinfo, diskografi och åtminstone bandmedlemmarna bör stå med där, gärna info om producenter och sådant också förstås, biografin känns mest som en onödigt utfyllnad som jag som mest bara sneglar på, det är bättre med några fakta som kan tyckas viktiga. Nog klagat om den saken nu och till saken säger du som inte själv gör musik eller marknadsför band.

Bandet verkar vara en kvintett som skapar musik som tydligen kallas death pop eller dödspop för den som behöver en översättning. Vad jag kan få fram är att det är musik som kan kallas post hardcore ibland men FVK blandar influenser från många olika håll i en gryta som blir ett ganska eget sound även om jag tycker att de låter en del som till exempel Weezer men ändå inte. För det mesta är musiken lite sådär halvtung och poprocking med mycket energi och ibland av en medryckande karaktär med refränger som ber om att du ska sjunga med i dem. Produktionen är modern, ren och välpolerad och ljudbilden blir väl egentligen vad du bör förvänta dig av ett band i genren. Om jag inte nämnde det så handlar det om en EP, en EP med fem spår, fem spår och mindre än en kvart av musik.

Den korta speltiden är bra eftersom det går fort att sätta sig in i albumet men på samma gång känns det lite grann som att det tar slut direkt efter det har börjat eftersom av de fem spåren är ett av dem ett introspår vilket effektivt gör det till fyra spår vilket kan tyckas lite väl lite men samtidigt, varför inte? Jag gillar bandet när de blir riktigt medryckande och poppiga som i Bleed Till Sunrise som jag verkligen gillar och även avslutande Fetish For the Finite är väldigt positiv men överlag har bandet starka refränger även om tredje (fjärde i spårlistan) låten känns lite rörig men den har en bra refräng även om låten överlag saknar riktning. Något jag dock tycker bandet kan tona ned är dödsvrålen eftersom de på många platser bara känns malplacerade och inte tillför något, så den saken kanske är något att tänka igenom inför kommande musik.

Generellt sett, bortsett från några småsaker, tycker jag att detta är en riktigt kul EP faktiskt och med de medryckande spåren och den energi bandet visar upp med detta är det svårt att inte vara positiv till vad vi får höra. Bleed Till Sunrise är ett spår jag tror jag kan spela om hur många gånger som helst egentligen med den poprockingt medryckande melodin, tillika sången och mycket fina refrängen känns inte mycket fel med den låten. Så därför blir mitt omdöme ett positivt sådant och detta är en EP som jag kan rekommendera. Den kommer dock enbart säljas som digital release vad jag har kunnat utröna så om du önskar en fysisk skiva med allt vad det innebär får du se dig om efter något annat.

Medryckande och bra poprock är av de orädda vampyrdräparna har att bidra med till världen (bortsett från sitt vampyrdräpande då förstås).

Label: Own production/demo
Tre liknande band: Protest The Hero/Panic at the Disco/Weezer