Produced by Rune Stavensli
Mixed/mastered by Dan Swanö
Artwork by Ed Repka

Released 2011-05-13
Reviewed 2011-05-17

vicisolum productions

Norskt band med en önskan att vara ett stenbrutalt amerikanskt dödsthrashband om man ska tror promoinformationen, egentligen står det att de är influerade av den saken och inget annat. Influerade av klassisk amerikansk thrash och dödsmetall från någonstans tidigt nittiotal är vad Exeloume sägs influeras av. Vidare sägs det att bandet är näst intill en supergrupp av norska metallarbetare (musiker betyder det förstås för dig som inte förstod). Hur mycket sanning och sådant som ligger bakom informationen låter jag vara osagt men det finns en uppsjö av band som förärats närvaro från medlemmarna i Exeloume och som om inte det vore nog har välkände Dan Swanö haft ett finger med i spelet och han har även gästsjungit på ett av skivans spår, så det finns en hel del att ta fasta på i försäljningspratet när det hadlar om Exeloume.

Musikaliskt kan det sägas vara klassisk amerikansk thrash som möter dödsmetallen i fråga, det är snabbt, det är tungt och det är delvis melodiöst och det känns lite grann som att bandet placerar sig på en plats på rockkartan som inte är direkt välfylld vilket kan sägas kanske vara ett plus. Produktion och sound känns väldigt modernt och genomarbetat utan att för den skull ta något från tyngden, det känns inte heller överpolerat eller överarbetat rent produktionsmässigt. Knappt 44 minuter musik får vi på den här skivan så det är längmässigt ganska rimligt om man bara ser rent krasst på saken.

Hur mycket betyder då försäljningssnacket? En del kanske, men vad jag kan säga är att det är bra, bandet visar upp mycket energi och musikaliskt kunnande, vad jag gillar bäst är när de närmar sig lite mer de melodiösa stigarna, ibland tycker jag att de fastnar lite grann i dödsmetallandet vilket jag inte riktigt tycker bekommer skivan på ett riktigt bra sätt, det bör nog generellt bara ta ett litet steg i riktning mot det melodiösa. Inget massivt superkliv, deras stil är bra som den är men det saknas lite melodier ibland, vissa delar av skivan tenderar till att bli lite långtråkiga även om skivan som helhet inte är långtråkig, inte på något sätt.

Spår tre Ignorance is Bliss är ett av favoritspåren på skivan, Faceless Children och avslutande Our Poisonous Creation är andra favoriter på denna skiva som faktiskt håller en högre klass än jag hade förväntat mig, men å andra sidan hade jag inte direkt förväntat mig mycket, det gör jag aldrig när det handlar om det extrema eftersom det är ytterst sällan jag hittar något jag verkligen gillar ur de genrerna.

Får jag också slå ett slag för det lustiga skivomslaget? Okej det kan jag väl få, det finns onekligen mycket att uppskatta med denna skiva och jag ger den godkänt för att den har ett schysst sound och allt det där, det är lite synd att det finns partier from blir lite väl sega och sterila, utan dessa hade det varit en riktigt fin skiva, nu är den bara fin och det innebär godkänt utan några nämnvärda reservationer.

För dig som gillar thrash och gärna sådan av det tyngre slaget kan jag verkligen rekommendera detta, är du mer insnöad på sådant med väldigt mycket melodi kanske du inte uppskattar det lika mycket. Personligen ger jag denna skiva ett godkänt betyg, den är schysst att lyssna på och kul att titta på.

Label: Vicisolum Productions/Sound Pollution
Tre liknande band: Maelström/Bethzaida/Killing for Company