Super Pursuit Mode Aggressive Thrash Distortion (2009)

produced by Toni Meloni

Released 2011-08-30
Reviewed 2011-08-21

eatthegun.com
metalville

Tyska bandet ät pistolen släpper sitt nya album löpare, eller Runner som albumet heter på det språk det skrivits på. Enligt uppgifter från skivbolaget har bandet lyckats ganska väl i sin karriär hittills, de har vunnit en internationell rocktävling och agerat förband till ett flertal större band, som till exempel Toten Hosen, även Status Quo nämns bland band de delat scenen med. Dessutom har deras musik lyckats relativt väl också, då kanske främst i Tyskland eftersom informationen i promoinformationen var lite oklar låter jag det vara osagt hur det ligger till. Enligt samma information är bandets senaste album, deras tredje fullängdare, medryckande modern arenarock redo för scenen, varken mer eller mindre; konstaterar den som skrivit promoinformationen.

Musikaliskt handlar Eat The Gun om modern rockmusik, det är rakt på och okomplicerat byggt på ett enkelt koncept: mycket energi och medryckande refränger. Sångaren är en ganska typisk rocksångare som du kan finna i de flesta rockband av idag och även igår,ta Bon Jovi, ta lodisen som sjunger i Nickleback eller vad som helst, en vanlig manlig röst helt enkelt. Det bygger på tydlighet och simpla låtstrukturer, det krävs knappast någon vetenskaplig kunskap för att hänga med i svängarna när Eat The Gun spelar. Produktionen är likaså en typisk rockproduktion varken mer eller mindre, ljudbilen ser ut precis som man kan förvänta sig hos ett rockband av detta slag och det är egentligen inte mycket alls som överraskar med Eat The Guns musik. 45 minuter är den totala speltiden för Runner och albumet har elva spår för att nå fram till denna speltid.

Albumet startar riktigt bra med titelspåret som verkligen skapar en stor förväntan och ger en väldigt positiv känsla. Det backar lite i det efterföljande spåret The Evil in You and Me som är lite sådär tycker jag, sedan kommer The Remedy som också är väldigt bra och efter tre spår är känslan väldigt positivt och det kommer mer i Daredevil Supreme som också är en riktigt fin ösig rockhit. Men sedan då?

Ja, resten av albumet är vad en britt hade kallat forgetful, mediokert kanske är ett lämpligt svenskt ord för samma sak. Vad jag noterar är att det mesta av materialet känns som allting annat och att bandet i slutändan blir ganska identitetslöst även om det till och från dyker upp riktigt intressanta avbrott från medelmåttigheten, titelspåret är till exempel som jag redan nämnt riktigt bra. Albumet känns också i längsta laget med tanke på att mer eller mindre hela avslutningen känns ganska seg.

Kort och gott en okej men ganska meningslös skiva med en trio fina höjdpunkter som eventuellt kan motivera någon form av betydelse för albumet trots allt men ändå på det hela taget ett ganska meningslöst album för den som nu inte är fanatiker av genren förstås.

Label: Metalville/Flying Dolphin Entertainment
Tre liknande band: Smeer/Danko Jones/Backyard Babies
Read in English