Henrik Engkjaer - guitars
Jens Nepper - bass
Seren Bentsen - drums

Released 2010-08-27
Reviewed 2011-09-22

americanline

Låt mig börja med att säga att det finns vissa ting med detta album som inte direkt lockar vid första intryck, albumomslaget är inte direkt det bästa, albumtiteln lockar inte direkt heller, detsamma gäller låttitlarna som bär namn med allmänt tråkiga anspelningar. Men så handlar det ju om klassisk och så kallad primitiv dödsmetall enligt promoinformationen från något skivbolag jag aldrig hört talas om, men så är jag ju inte direkt bevandrad inom de mörkare områdena av metalgenren. Deus Otiosus betyder ungefär sysslolös gud, och bör väl ses i bemärkelse av en gud som övergivit sin skapelse kanske. Mördare heter bandets debutalbum och kom för över ett år sedan, det är inte vi som tagit ett år på oss att recensera albumet för det kom till oss den 12 augusti i år.

Jag kan väl sedan tillägga att jag inte alltför mycket lockades av prospekten av ett primitivt dödsmetallband, från Danmark dessutom. Inte för att det är något fel på Danmark men jag har aldrig varit något större fanatiker av ond bråd död och så vidare. Det är dock inte så primitivt som de vill ge sken av, kanske inte enligt den moderna skolan men det finns en del melodiösa slingor och tempot är inte så lågt som mycket i den floridianska skolan brukar kunna vara. Produktionen är adekvat för stilen, ingenting speciellt egentligen och ljudbilden tjänar sitt syfte. Albumet har åtta spår och spelas i 41 minuter om man inte avbryter det någonstans.

Allt börjar på något av det sämsta tänkbara sätt ett album kan tänkas börja, med ett gutturalt avgrundsvrål som följs av ett annat och det låter som skit. Första spåret efter den usla inledningen är dock ganska bra, frejdig och skoj dödsmetall. Annars stör jag mig på sången en hel del då jag anar att tanken är att det skall vara av det morbida slaget men det låter mest som någon form av magåkomma. Trots denna mindre lyckade sång måste jag dock säga att jag uppskattar detta album en del, det är inte på något sätt fantastiskt men det känns som ett ganska bra album ändå. Som sagt det finns några svagheter men helhetsintrycket är ändå positivt.

Det ska också sägas att det känns som att albumet slutar någonstans mitt i ett spår, så det både börjar och slutar på ett ganska dåligt sätt men i övrigt är det som sagt ett lyckat album för genren, åtminstone i mitt tycke men jag kan förstås inte tillskrivas någon form av experttitel gällande primitiv dödsmetall från Danmark.

En schysst dödsmetallskiva, ingenting fantastiskt men med riktigt fina melodier och ganska lyckade låtar är det ett album som jag utan problem kan lyssna till. Självklart kommer jag inte skriva hyllningssånger till murderer men det känns som en debut som kan lova mer, med några förbättringar i sångarfrågan och att skippa avgrundsvrålet i inledningen kan det nog bli ganska intressant. Ingen världsomvälvande skiva direkt men en solid dödsmetallskiva.

Label: American Line
Tre liknande band: Hideous Invasion/Vader/Morbid Angel