Mixed and Mastered by Stefan Olsson at Storm Studios.
Recorded and Produced by Tord Backstrom at TB Music Production

Released 2011-09-30
Reviewed 2011-09-02

devanband.com
jamsync

Planet Botox, vad fan? Det svenska bandet med frontmannen Eric De Van har döpt sitt debutalbum till just den saken, onekligen en ögonbrynshöjande titel. Vad som annars slog mig först var ett roligt omslag och det är ett album som tar upp ett ämne som sällan snuddas vid inom musiken, jag talar förstås inte om tandborstning utan utseendefixering. Men det börjar kanske inte med den saken, det hela började med att Eric De Van blev rekryterad som sångare av producenterna Tord Bäckström och Stefan Åberg för att sjunga in en signaturmelodi för skräpkanalen MTV. Där ska Bäckström genast sett potentialen hos De Van och bestämde sig för att slå sig samman med sångaren och De Van var fött kanske man kan säga och nu några år senare finns snart albumet ute till försäljning, producerat av nämnde Bäckström.

Det första som slår mig när jag hör De Van är hur prominenta keyboardmelodierna är, hur de finns där för att skapa och förstärka musikaliska stämningar. Musiken är inte helt enkel att definiera annars med tanke på att den spänner över ett stort spektra med allt från heavy metalstuk till gotisk metal och lite electronica medan de ändå håller på. Men man kan säga att det är keyboardstyrd heavy metal om en förenkling är vad du föredrar. Ljudbilden är lätt steriliserad och påminner en aning om en operationssal där två unga läkare diskuterar senaste numret av illustrerad vetenskap. Jag skulle nog vilja säga att stämningarna är väldigt viktig för den stilistik bandet väljer att måla upp, det är byggt kring stämningar med en underliggande heavy metalgrund hållandes allt på plats. Bäckströms produktion samt mix och master håller hög klass och skapar ett oklanderligt ljudmässigt landskap som duk för bandet att sedan måla upp sina bilder på. Elva spår och fyrtiofem minuter är vad du får om köper deras album i din lokala skivbutik eller genom någon av de kanaler som säljer musik på internet.

Ännu en perfekt dag tycker bandet att det är under hela sitt första spår, det är en riktigt bra inledning som inte bara introducerar dig till bandets musik det ställer också in dig i ett positivt läge inför fortsättningen. Det är en riktigt bra låt med riktigt snygga keyboards och väldigt bra sång, underbar stämning vilket är fallet genom hela albumet. Den underbara stämningen alltså följer med hela albumet, men självklart finns det flera intressanta spår på albumet, tredje spåret Plastic Surgery är ett kul spår, ”if you think you’re fat and ugly, guess what, you’re right. For a small amount of money we’ll cut you right” är ett kul citat hämtat ur den låten. Där finns också en bra refräng och bra energi. Sedan bör andra spåret Shine också nämnas men det finns som jag nämnde en hel räcka bra spår och detta är helt klart ett bra album.

Jag tycker att detta är ett riktigt lyckat debutalbum och De Van har inte bara skapat ett album som är bra musikaliskt, det lyriska temat är också en intressant reflektion över den tid vi lever i. Kanske spelar det dock inte helt i linje med vad traditionalisterna önskar i musikväg eftersom det är fräscht, modernt och någotsånär nyskapande utan att för den skulle överge de rötter i heavy metalen som finns bakom all stämning och atmosfär.

Ett rekommenderat album och definitivt något att överväga för en topp tre position bland årets debutalbum när året ska summeras om ett par månader.

Label: JamSync Music/Sound Pollution
Tre liknande band: Crematory/Disturbed/The Cult