PHOTOGRAPHY: Reinhard Mueller/MRC, Christian, Enzlmueller/THE COCKPIT
Front Photo by Jens Peter Troelsen, New York, U.S.A..

Released 2011-09-30
Reviewed 2011-10-13

cornerstone.co.at
atom records

Det duggar onekligen tätt med Styxreferenser bland de nya albumen nu, först var det Gran Illusion och nu kort efter får vi sätta tänderna i Cornerstone. Cornerstone kom 1979 och innehöll Styx enda Billboardtoppande singel i klassiska Babe, bandets största Europeiska hit Boat on the River finns också på detta album liksom den fantastiska Lights men det är inte Styxminnen vi ska undersöka nu utan ett band vid namn Cornerstone och då menar jag inte det danska hårdrockbandet med det namnet. Det finns numer ett kvinnofrontat band med det namnet, det bandet härstammar från Österrike och det som först slog mig när jag tittade på promoinformationen var hur sur sångerska Patricia Hillinger såg ut på bandfotot, det kan knappast sägas vara smickrande för hennes utseende för den som bryr sig om sådana saker.

Musikaliskt handlar det som melodiös rockmusik, det kan kallas poprock eller Modern AOR pop rock som de marknadsförs som. Melodierna är det som står i första rummet, och en faktor av igenkänning då många av låtarna bär tydliga spår av sådant jag hört förr. Produktionen är smickrande för den musikaliska inriktningen bandet har och gör definitivt melodierna rättvisa. Sångerskan Patricia har mycket kraft i sin röst och har en stark framtoning i sitt framträdande på detta album, jag tycker att man kan säga att hon är det tydligaste musikaliska drag du kommer att märka på detta album, tillsammans kanske med de poprockiga melodierna bandets låtar genomsyras av.

När jag lyssnade för första gången på detta album slog det mig när jag hörde spår sju att det lät väldigt mycket som ett spår av Styx, jag kom inte direkt på vilket det var men efter en stunds funderande insåg jag att det var spåret She Cares från Paradise Theatre. Det är samma versmelodi, och även de mesta övriga i låten är väldigt likt det Styx gjorde 1981, men avslutningen är ganska annorlunda från det spåret, men det är inte för intet man funderar över om de inte lyssnat på det spåret någon gång. Det som slår mig mest med det spåret är att det är albumet bästa spåret på albumet men också att jag hela tiden i sinnet får fram orden ur She Cares och glömmer Cornerstones variant. Överlag tycker jag dock att albumet är bra och sångerskan Patricia är för det mesta väldigt bra och albumet störste behållning tillsammans med spår sju Being Unaware.

Alla tio spår på albumet håller god musikalisk klass tycker jag, kanske ingenting som riktigt står ut som riktigt bra förutom kanske Being Unaware. Så det allra största problemet för detta album är att det saknar ett riktigt hitspår, något som verkligen griper tag i mig även om jag gillar Being Unaware som jag fortsätter tjata om men det tror jag kan vara på grund av mitt fanskap för Styx. Det gör detta till ett solitt album, inte fantastiskt men inte heller dåligt eller trist.

Kort och gott tycker jag att Cornerstone gör ett solitt album, inte någon historisk musikalisk milstolpe men en riktigt bra röst och en del roliga poprockiga melodier. Så jag måste säga att jag tycker att Cornerstone är en intressant ny bekantskap, jag önskar bara att de tagit ut svängarna lite mer än de gjort på detta album som känns lite återhållet och lite på säkerhet. Jag är säker på att det skulle ha varit riktigt bra om bandet vågat ta ut svängarna lite mer, men Styxreferenserna är självklart uppskattade. Fans av modern AOR pop rock kommer verkligen uppskatta detta.

Label: Atom Records
Tre liknande band: Grand Illusion/Cornerstone/Styx

In English