Confront Hate EP (2007)

Produced by the band and recorded by guitarist Ricardo Albino at Full of Noise studios in Faro – Portugal

Released 2011-07-03
Reviewed 2011-08-02

confronthate.com
hellxis

Konfrontera hat, det kanske är ett råd som kan rekommenderas för vissa norrmän, att konfrontera sitt hat och troligen då upptäcka att det fog man har för att hata sällan håller för en närmare granskning. Det är i alla fall vad ett band från Portugal valt att kalla sig (inte vad jag skrev i hela första meningen, äh ni förstår vad jag menar), jag kan tänka mig en del mer intressanta bandnamn men det kan väl duga. Dessa är nu aktuella med sitt första fullängdsalbum, de gav 2007 ut en EP med samma namn som bandet. De har alltså tagit sig god tid från sitt första alster till dessa att det andra ser dagens ljus och i texten nedan ska ni få veta ifall jag tycker att den tiden var väl investerad eller ej.

Först och främst företräder bandet enligt allmän uppfattning en genre som ibland kallas groove metal, en genre jag kanske inte är helt familjär med men enkelt kan det beskrivas som en svängigare form av dödsmetall, alternativt thrashmetall för den som vill vara noggrann. Confront Hate har dock satt en liten egen prägel på det hela genom att variera från de klassiga tuggande riff som vi ofta hör ur genren och blandar in med flödande melodier och liknande, även i tempo varierar bandet en del vilket leder till att de får en ljudbild som är varierad men som ändå håller sig inom en viss ram som bandet satt upp. Sångaren blandar och ger lite mellan typisk dödsmetallsång och den typ av sång som är frekvent förekommande i metalcore som är lite mer åt det skrikiga hållet och inte det vrålande som dödsmetallen företrädesvis har. Produktionen har bandet själva stått för och det är en fullständigt adekvat produktion och ljudbild för stilen av musik, egentligen är det väl mer eller mindre vad man bör förvänta sig av produktion. Åtta spår är vad bandet bjuder oss på, eftersom jag albumet strömmats över internet och inte kunnat laddas hem har jag ingen aning om hur långt det är men säkert någonstans runt 45 minuter skulle jag tro.

Ett generellt bra låtmaterial tycker jag, sådär lagom varierat och välgjort både sett till material och till låtordning. Albumet fungerar helt klart som en stunds förströelse, det är inte det bästa album jag hört men det är samtidigt inte det sämsta, kort och gott kan man säga att det är ett bra album. Jag har inte direkt funnit några favoritlåtar, kanske kan det bero på att albumet inte direkt var tillgängligt för så mycket lyssnande som jag ville ha, jag kan säga att de tillåtna genomspelningarna tagit slut för länge sedan så jag har fått försöka påminna mig om hur det låter nu när jag skriver och använde bandets youtube sida för att skapa minnesbilder. Det jag kort kan säga att det finns inte direkt något spår jag ser som en sådan där hit som sätter sig på ditt medvetande direkt och sedan stannar kvar, nej det är en generellt positiv känsla som infinner sig för detta album. När allt tar slut, tar det dock även slut och även om bandet gör det väl så lyckas de inte beröra mig på ett sådant sätt att deras musik stannar i mitt medvetande, det enda jag minns är att jag tycker att musiken var rätt bra men inte varför.

Om du gillar svängig dödsthrash eller vad det nu ska kallas, då har jag en gåva till dig i detta album, en gåva du får köpa själv. Confront Hates debut är en bra debut men i jämförelse med debutalbumet jag recenserade igår står den sig slätt. Diabolical Disguise of Madness känns inte riktigt som att den innefattar en galenskap i djävulsk förklädnad, men där finns ändå en del att glädjas åt.

Label: HellXis
Tre liknande band: Lamb of God/Gojira/Sepultura