Mixed by Aaro Seppovaara
Mastered by Svante Forsbäck

Released 2011-05-25
Reviewed 2011-05-03

blake.fi
hype records

Med ormen och pentagrammet kan knappast Blake sägas trycka på några ovanliga knappar hos den rockmusikaliske lyssnaren. Inte heller färgen på omslaget känns direkt spännande med sin röda ton, så bara sett till det externa som syns först kan knappast Blake sägas vara unika på något sätt, skivan ser ut som en dussinprodukt ur rockarkivet. Nu är dock inte direkt omslaget och den saken huvudkriteriet för att bedöma ett band, oftast känns det inte som ett kriterium alls om jag ska vara ärlig.

Haze Parade heter albumet med Blake som jag fått mig tilldelat och det är den finska kvartettens femte album faktiskt och bara sett till namnen verkar onekligen katalogen innehålla skivor intressantare än denna med Sa7urnus för att nämna en. Men för att gå in lite mer på vad denna hasparad handlar om förutom två ormar som försöker äta varandra så är det lite tyngre rock, kanske med viss dragning åt stonerhållet och det är en skiva med tio spår och 42 minuter musik. Produktionen är bra, jag får känslan av att det sound som låtarna är tänkta att ha är det sound de har på denna skiva.

Allt inleds med ett spår som kallas Viper som handlar om kvinnligheten kanske eller något åt det hållet där sångaren likställer kvinnan han sjunger om med en giftorm. På tal om sångaren tycker jag att han faktiskt har väldigt god ordning på sitt engelska uttal, det är inte så att finskan smiter igenom alls mycket faktiskt, du kan kan höra att han är finsk men inte alls så mycket som du brukar få när du lyssnar på finska band. När vi ändå är inne på sångaren kan jag väl också notera att hans röst passar väl till den musik bandet spelar men det lär ju hela tiden ha varit tanken med tanke på att han skrivit all musik. Det inledande spåret Viper är för övrigt ett rätt bra spår.

Stilmässigt är denna skiva faktiskt ganska spretig och i det stora känns det som att den lite grann saknar riktning och försöker i alla riktningar samtidigt mer eller mindre vilket avspeglar sig när man spelar igenom skivan, ingen klar bild framträder riktigt och det är något jag tycker är synd eftersom det finns ett flertal väldigt trevliga spår på denna skiva men avståndet mellan dem rent geografiskt känns väl stort för att det verkligen skall fungera, ungefär som det kan vara på de där best of… någontingkompilationerna som säljs på alla bensinmackar och innehåller alla de mest populära låtarna i en märklig blandning.

Jag tycker att titelspåret förtjänar ett omnämnande, det är ett av de klart bästa spåren på skivan och det är ett riktigt bra spår dessutom. Ett annat spår jag finner gott är Fingers Crossed som också är videospåret, det fungerar också bra, jag gillar också avslutande Talk to Lucifer som är en ballad som stänger skivan på ett väldigt snyggt sätt. Tyvärr tycker jag inte skivan öppnar sådär jättebra, Viper är ett bra spår men det öppnar inte skivan bra tycker jag. Och sedan känns det som att bandet skulle behöva skapa en bättre gemensam bas för de spår som ska utgöra ett album för att det finns en del faktorer som gör att det inte känns speciellt sammanhängande vid sträcklyssning.

Den hasade paraden fungerar rätt bra som bakgrundsmusik och sådär men den faller rätt lätt sönder vid djupare analys och det är något som inverkar i nedsättande riktning i mina betyg eftersom jag inte gillar att plocka upp och pussla ihop sönderfallna skivor. Blake är hyfsat bra, en del spår är riktigt bra men helheten lämnar en del att önska.

Label: Hype Records/Triada
Tre liknande bands: Poisonblack/Danko Jones/Nine Inch Nails