Maiden Voyage (2003)
Outrageous (2005)
She’s a machine (2008)

Released 2011-02-11
Reviewed 2011-02-07

artoffact

Fenomenet Alice in Videoland har letat sig in hos Hallowed och med deras kalasrock försöker de ta over världen på allvar med skivan som har så långt namn att jag fortsättningsvis bara ska kalla den “And”.

Att kalla Alice in Videoland annat än diskorock med enorma technoinslag vore lika dumt som att behöva hitta på dessa konstiga genrenamn bara för att kalla dem någonting. Men det är någonstans där de ligger i alla fall – som en galen blandning av rock, techno och disko. Nog för att det låter bra, det kommer jag inte säga emot, men det är också på något sätt anstötande. Det är bara hur galet som helst och även om jag är den första att applådera rolig överskridande musik känner jag bara att ett fotfäste någonstans hade varit positivt för detta band. Det är superstarka refränger, enorm wow-faktor och hitkänsla hela vägen, men det är också fullständigt sjuka keyboardutspel och elektroniska ljudeffekter som får professionella DJs att kräkas av hur de blandas in i gröten, men också svära av avundsjuka.

Dunka dunka ljudbilden är svår att undkomma och det känns lite som ett minus för detta band, det låter klart bäst när de inte faller in i klubb- och krogmusikträsket. Ett stort plus däremot är covern Buffalo Stance som i original gjordes av Neneh Cherry och säkerligen känns igen av alla. Stort plus till AIV för att lyckas behålla originalet så bra men samtidigt göra den till en egen låt – det är helt enkelt så här en cover ska låta. Andra bra låtar är Last Lover, inledande Take me With You och Something New. Little Bird är bra, men är lite för blandad i vad den bjuder på för att genomgående hålla hela vägen för mig. Bender däremot är skivans bottennapp. Den är alldeles för mycket techno för att hålla för oss som tyr oss till Hallowed. Videolåten In a Band känns som ett mellanspår. Konstigt val att göra video och singel på den, tycker jag, eftersom det är ett av skivans mest anonyma spår.

'And' går i högsta fart större delen av tiden och låtarna känns som de är över ganska snabbt, vilket är ett plus. Tiden går fort när man har kul sägs det ju så skulle det känts som långtråkigt och segt hade det varit värre. Vad som är problemet är att alla ljud och effekter och allt vad det nu är lätt blir alldeles för rörigt. Det saknas en röd tråd och när vi når slutet av skivan har allt bara flutit ihop till en enda röra där intrycken blandats ihop. En och en fungerar låtarna klart bäst och troligtvis är det också så låtarna ska avnjutas, inte som sträcklyssning utan utspridda på dansgolvet under en kväll eller så. För att förstå något av vad man hört finns det goda chanser för att man lockas att lyssna på skivan igen och eftersom det känns som en relativt snabb historia att göra så är det möjligt att man också gör just detta. Så dubbelt upp där.

Jag tycker absolut inte att Alice in Videolands 'And' är dålig. Faktum är att jag gillar den ganska mycket - den är charmig och intressant på ett mystiskt, nästan förunderligt sätt. Jag antar att det finns en anledning till att de heter just Alice in Videoland - för att anspela på Alice in Wonderland. Det är väl lite den känslan de vill skapa, Alice i underlandet blandat med lite tv-spelsgener. Ett intressant koncept, helt klart. Vad jag däremot inte gillar är utförandet till och från. Toril är knappast en skönsjungande kvinna. Faktum är att hennes röst är lika opolerad som en rasp, och instrumentalt är det långt ifrån mästerligt med enkla melodier och fullkomligt obegripliga sammansättningar. Vad skivan däremot har gott om är drag och medryckande beats samt hyfsat trallvänliga refränger.

Allt i allt tycker jag skivan har en respektabel andel bra låtar och låter väldigt glad och partyvänlig. Det är bra drag och skönt beat i skivan. Den håller kanske inte fullt ut som album men som skiva ute på nattklubbarna är den perfekt! Lika godkänd som den skära färgen på skivomslaget skär sig mot allt vad hårdrocksideal heter.

Label - ArtOfFact/Sound Pollution
Tre liknande band - The Birthday Massacre/Aqua/New Order