Axel - sång

Diskografi:

Släppt: 2010-04-21
Recenserad: 2010-04-13

Länkar:
gmr

Vrålande band på svenska, ett band som fick mig att fundera lite. Inte på grund av deras smarta och kluriga musik eller lyrik, utan om jag skulle översätta denna recension eller ej, jag bestämde mig dock för att gå den enkla vägen och inte översätta.

Jag hatade Marionette när jag recenserade dem. Och? säger du. Jag förklarar då att sångaren i Marionette är sångaren i Zombiekrig vilket torde innebära att det sångmässigt påminner. Javisst gör det väl det om man nu kan kalla större delen av vad som muntligen förs fram för sång. Det är tungt och aggressivt och det går snabbt för det mesta. Jag har inte så stor koll på vad som sjungs men jag har hela tiden gissat på att skivan har ett tema kring ett dödligt virus som drabbar samhället och till sist utlyses undantagstillstånd men egentligen har jag inte den minsta aning om vad det handlar om.

Skivan inleds väldigt lovande med en snygg bakgrund målad av gitarrer och sådant, denna bakgrund kompletteras av notiser från nyhetsprogram tror jag, det talas om virus och sådant skoj, lite vinterkräksjuka och så vidare. Efter det brakar allt loss i Den Mörkaste Tiden är Här och så fortsätter det, snabbt, gormande, aggressivt så det förslår. Sista spåret är lite mer bakåtlutat dock.

När jag talar om det i föregående stycke är det förstås helvetet jag menar. Kanske inte det musikaliska helvetet, detta är klart bättre än Marionette som sångaren tydligen återfinns i. Här är känslan att trots att jag inte direkt gillar sången så passar den klart bättre på denna skiva då den på något sätt mer verkar spegla en sammanhängande historia. Ändå är det så att förutom introt gillar jag inte så mycket på denna skiva. Jag kan dock ändå till viss del beundra den känslan de förmedlar och det finns dock faktiskt ett par spår som är rätt okej, introt är bra, sista spåret är faktiskt riktigt bra och även det näst sista fungerar för mig.

Förutom dessa spår jag nyss nämnde finns dock inte så mycket att glädja sig över när det gäller dessa zombiesnubbar. Jag lägger faktiskt snabbt undan detta och går vidare efter att jag givit det tio spelningar.

Så fortfarande har jag inte hittat mycket positivt att säga om Marionettes sångare, Zombiekrig är dock snäppet bättre än sångarens huvudband. Men fortfarande är det papperskorgen snarare än skivhyllan som gäller. En trea i betyg kanske dock ifågasätter detta lite men de bra spåren gör att jag först sparar dessa på datorn innan jag slänger det i papperskorgen (på datorn vill säga eftersom jag bara fick digitala filer att recensera).

Skivbolag - GMR/Triada
Tre liknande band - Kreator/Carcass/Crowbar