Tomte EP (2007)

Släppt: 0908
Recenserad: 100120

Länkar:
svartby.com
trollzorn

Ha ha, detta band har en medlem som heter Giftsvamp, hur kul är inte det? Onekligen är detta band ett humoristiskt sådant med sånger om tomtar och troll i lingonskogen. Som namnet skvallrar om är detta band förstås från Ryssland. Ryssar som sjunger på svenska är förstås väldigt vanligt inom denna musikgenre, åtminstone kan vi med klimatretorik se en ökande trend de senaste hundra åren med en ökning så stor att det omöjligt kan sättas procentsatser på hur stor den är. Enligt IPCC kommer ryska band som sjunger på svenska vara sexton miljarder år 2055.

Nåväl, domedagsprofetiorna till trots får jag lite vibbar av band som Finntroll vilka är ett annat band med annat ursprung än Sverige som sjunger på svenska. När jag sedan tittar på låttitlarna får jag än mer vibbar av samma finska troll vars låttitlar förnimmer en hel del om detta bands.

Musikaliskt är det folkmusikaliskt blandat med svartmetall vilket förstås innebär fioler och sådant blandat med superdistade elgitarrer och vrålande, skrikande sång. Bandet har ett rent sound, en ren produktion som bringar fram deras musikaliska poäng. En sak jag också bör nämna när det gäller just hur bandet låter är att det i princip är omöjligt att höra lyriken i låtarna, kanske om man läser texterna i häftet att det går lättare men bara när man lyssnar känns det mer eller mindre omöjligt att höra vad sångaren Torhall sjunger.

Eftersom jag gillar finska Finntroll med sin humoristiska och folkmusikaliska svartmetall finns onekligen potential att gilla även Svartby. Skillnaden mellan dessa är dock att Finntroll sjunger så att vi kan höra lyriken i musiken vilket inte Svartby gör. Därför kan jag inte säga att jag gillar Svartby alls lika mycket som Finntroll, jag gillar väl egentligen inte Svartby så mycket.

Visserligen har Svartby bra melodier och snygga melodier men tyvärr förstörs allt av den störande sången som jag faktiskt inte alls gillar. Riv Hugg Bit som skivan heter saknar lite av det där lustiga, det känns som att Svartby försöker skapa humoristisk musik i stil med Finntroll men utan Finntrolls glimt i ögat. Det är lite som att försöka vara rolig samtidigt som man skrattar åt sitt eget skämt.

Jag skulle vilja säga att det finns potential i Svartbys musik, de skulle dock behöva lätta upp det mörka bara något. Hade det funnits lite ren sång, hade den mörka sången varit lite mindre mörk så hade det redan varit bättre.

Visst, här kan jag sitta och snacka som den besserwisser jag är men jag vet trots allt bättre än bandet. Egentligen gör jag inte det men jag vet vad jag vill höra när det gäller musik som denna och tyvärr gör inte Svartby sådan musik.

Ingen lämplig video funnen, har du en skicka till info@hallowed.se

Skivbolag - SMP/Trollzorn Prod
Tre liknande band - Finntroll/Ensiferum/Thyrfing