Mixed by Eric Höjdén and Joakim Jensen
Mastered by Christian Silver at Studio Mega, Varberg

Släppt: 2010-03-24
Recenserad: 2010-03-15

Länkar:
panic and action

Vattenarbeten från det sociala Sibirien, hur låter det? Som is kanske? Is i musikalisk form eller musik i frusen form, allt från Sibirien. Nåväl så är det faktiskt inte, Social Siberia är tydligen vad en snubbe som lyssnar till namnet Joakim Jensen från någonstans i Sverige kallar sig. Denne Joakim står själv för trakterandet av diverse element, förlåt, instrument. Faktiskt alla instrument förutom trummorna som spelas av en annan snubbe.

Waterworks är debutskivan för denna snubbe och det är en blandning av poppig rock och rocking pop, allt med stor fokus på melodier. Och för er som jagar ilska aggression och rock’n’rollattityd kan jag säga att ni inte kommer att hitta mycket sådant i sibirierns musik. Det är välpolerat och tillrättalagt men ändå samtidigt med en viss känsla av spontanitet och inte helt plastigt som viss modern musik kan vara.

Skivan inleds med ett spår som kallas 17 som sätter an en ton som känns rätt passande, det är ett bra spår med en del energi och så vidare. Nästa spår är Pain Runs Faster som är riktigt bra och som jag gärna knappar tillbaka till och spelar om ett par gånger. Spår sju som kallas Spring Love Radio är verkligen något man kan skriva under på en vinter som denna, jag tror nog alla vill ha sommar nu, jag vill i alla fall ha det.

Jag försökte hitta något att klaga på bara för att jag är musikkritiker och skriver recensioner om skivor som någon annan expert men faktum är att det inte finns speciellt mycket att klaga på när det gäller Social Siberia. Skivan är inte för lång, det finns schyssta hitmässiga låtar, bra melodier och genomgående bra spår så jag kan faktiskt inte komma fram till något negativt. Kanske då att skivan inte är fullt lika bra som labelkollegorna i Panic And Action som kallas Her Bright Skies skiva som släpps samma dag. Jag antar dock att den saken är beroende av smak. För min del är i alla fall landsmännen och labelkollegorna snäppet bättre.

Men precis som nämnda skyar lyssnar jag dock vidare på denna skiva även nu när jag skrivit undan recensionen, detta till skillnad från de kommande band jag har att recensera.

Jag kan rekommendera Social Siberia för er som gillar bra musik, åtminstone för er som inte är insnöade i att allt skall vara ”riktig” hårdrock som är aggressiv och arg, ni kanske kan titta åt ett annat håll. Waterworks är en riktigt trevlig skiva och den fungerar minst lika bra som bakgrund som musik du aktivt lyssnar till.

Vattenarbetena fungerar onekligen riktigt bra i detta fall och den sociala Sibirien är klart bättre än det kalla Sibirien där det är så kallt att snön fryser ihjäl. Så jag kan varmt rekommendera denna musik som faktiskt kan sägas vara så bra att den smälter den Sibiriska isen så att metan släpps ut och vi får växthuseffekt med längre sommar som följd. Nåväl man kan ju drömma i alla fall.

Skivbolag - Panic and Action/Triada
Tre liknande band - //