Essential Ballads - 2006
Beautiful Mess - 2009
One Night in Madrid (live) - 2009

Released 2010-12-03
Reviewed 2010-12-06

jeffscottsoto.com

Ännu en liveskiva, så fabulöst roligt, ungefär som min oförmåga att trycka på rätt tangenter medan jag skrev denna recension. Jag tycker att liveskivor oftast är lika roliga och spännande som svensk film eller Cancer, givetvis finns det undantag till alla regler så jag antar att uppgiften när en liveskiva dyker upp är att fastställa om den är ett undantag eller om den är regeln.

För er som inte känner till Jeff Scott Soto så har han en gedigen erfarenhet från mängder av band som till exempel välkända Journey eller kanske Trans-Siberian Orchestra och så vidare, han har också en solokarriär under sitt eget namn förstås och det är som detta han släpper denna skiva som samlar upp låtar ur hans karriär.

Musikaliskt är det hårdrock, AOR mycket rockiga melodiösa låtar med starka refränger och förstås en livespelning. Det finns lite kuriosa i covers och så vidare också på denna skiva också. Det är en skiva som spänner över två CD-skivor med en samling spår som spänner över en lång tidsepok. 17 spår tror jag det skall vara och jag har ingen angivelse om hur lång tid den tar att spela men det är klart över en timme.

Problemet med liveskivor är att de ofta är en samling låtar från ett band i versioner sämre än de ursprungliga vilket ofta gör att de känns meningslösa och tråkiga. Det måste finnas ett mervärde någonstans, någonting som inte finns på bandets/artistens studioskivor, något som gör att det är värt att lyssna till. Det kan vara nyskapande varianter av bandets egna spår eller intressanta covers som skapar ett mervärde för bandets fans likväl som för andra och också gör liveshowen lite mer intressant, speciellt om det är en festivalspelning som denna.

Jag tycker faktiskt att denna skiva bjuder klart mervärde en min förbannade tangentbordslayout på macbooken, jävla apple kan ni inte ta och designa en styrplatta som deaktiveras med man skriver, jag måste ju cmd-Z hela tiden för att den markerar saker och suddar konstant. Tappade tråden lite där, kudos till apple för deras idioter till formgivare, byggkvalitén lämnar en del att önska också. Hursomhelst, jag talade om mervärde och jag tycker som sagt att denna skiva har en del sådant i form av intressanta covers och också medleys av eget material vilket på något vis ökar mitt intresse för denna skiva en del. Den största behållningen är det sista spåret som kallas Funky Medley och innefattar ett flertal gamla hits såsom We Will Rock You, I Love Rock’n’Roll och så vidare i bästa funk och diskoanda.

Nåväl, efter att spenderat en timme eller så på att finna problemet med plattan har jag konstaterat att det är styrplattan på macen som inte fungerar som den ska, den här plattan är helt okej, rätt bra faktiskt, detsamma gäller för styplattan på datorn som fungerar mer eller mindre som den ska när jag tar ut batteriet.

Sorry för att jag spenderat en del av denna recension för att ventilera min irritation på apples byggkvalitet men jag antar att användande av kineser att bygga saker skapar kvalitetsbrister. Denna skiva har dock inga större kvalitetsbrister men så är den ju inte tillverkad i kina heller. Tvärtom är detta en riktigt bra liveskiva och även en bra skiva mycket tack vare att den skapar ett mervärde med spår och medleyn som inte finns på studioskivorna vilket således gör att denna liveplatta har något som kan intressera även den som har studioskivorna. Att sedan ljudet håller bra kvalité och att bandet verkar vara i riktig högform gör ju inte direkt saken sämre.

Kort sagt, en bra skiva som jag tror passar även de som inte normalt lyssnar så värst mycket till bandet. Det lär nog hända att jag spelar den här skivan någon ytterligare gång trots att jag nu avslutat denna recension.

Bolag - Frontier Records
Tre liknande band - Talisman/Journey/W.E.T.