Mixed by Sebastien Groleau at Studio Nokturn.
Mastered by Richard Addison at Trillium Sound Studios.

Släppt 2008-09-23
Recenserad 2010-11-03

Länkar:
daedaleancomplex.com

Innan ni gnäller på mig att detta är en gammal skiva vill jag bara påpeka att jag fick nys om detta band först för någon vecka sedan när deras manager kontaktade mig och frågade om jag var intresserad av att recensera och kanske skriva något om dem. Vilket jag sade att jag var därför skriver jag nu en recension trots att det var ett par (två) år sedan denna skiva släpptes.

Så vad är detta komplex som alla talar om? Jo, det är ett kanadensiskt band som frontas av en snubbe som kallas Herr Nox och har en snubbe som kallas Daedalus som jag gissar är bandets huvudman. Managern beskrev bandet som en korsning mellan Moonspell och Rammstein med element av Dimmu Borgir vilket jag kan säga stämmer väl rätt bra och för er som inte hört dessa band kan jag säga att det är goth metal med allt vad det innebär. Det är inte så snabbt och sången är förstås enligt mallen med den mörka klagosång som brukar känneteckna genren, om ni hört HIM eller Icon and The Black Roses vet ungefär hur sången låter om ni kan drista er till att dra den parallellen.

Där förekommer också en hel del keyboardslingor som skapar ett speciellt sound. Produktionen är väldigt ren och snygg och ger albumet ett proffsigt intryck ljudmässigt vilket förstås skapar ett inledande hyfsat positivt intryck redan från början även om jag faktiskt inte direkt var särskilt övertygad efter min första genomlyssning. Efter en några genomspelningar har den dock vuxit hos mig och jag känner mig faktiskt väldigt positivt inställd till denna skiva.

Där finns åtta spår på denna skiva, åtta spår som innebär att skivans längd inte blir för lång, det är faktiskt så att jag istället får känslan att skivan är lite väl kort och önskar något ytterligare spår men samtidigt är det vettigt att hålla det kort eftersom det blir svårt att blir trött och likgiltig som man gärna blir när skivan blir för lång.

Jag tänker inte gå in på spåren individuellt eftersom jag har svårt att välja ut något spår över något annat vilket kan sägas vara negativt men eftersom skivan är så pass kort gör det ingenting, det behövs ingen hitlåt för att liva upp skivan, den är stark nog i sig.

Sångaren Herr Nox som nominerats till bästa sångare i någon rocktävling sköter sig väl på denna skiva och är definitivt en av behållningarna med densamma. Det starka låtmaterialet är väl trots Nox kompetenta insats den kanske största behållningen för denna skiva.

Denna skiva kan dock vara lite svår att få tag på eftersom den redan sålt slut i två omgångar, den första omgången släpptes 2008 och sedan kom en andra tryckning 2009 med annat omslag och den har också sålt slut. Hur många kopior som trycktes av varje variant har dock inte framgått av den information jag fått.

”Thank you for downloading Daedalean Complex's debut album. All we ask in return is that if you like what you hear, please spread the name of the band and share these files.” stod det i en read me-fil som följde med den nedladdning jag fick av bandets manager så om ni önskar en egen kopia av musiken och inte kan hitta den någon annanstans kan ni kontakta mig så skickar jag mappen jag fick eftersom de skriftligen säger åt mig att sprida filerna och allt detta kom ju med låtarna. Albumet finns att ladda ned från bandets hemsida säger deras manager, så följ länken till vänster så kanske ni hittar det där.

Jag är inte den största av fans till goth genren men detta är något som fungerar väldigt bra för min del, jag brukar störas av den här typen av sång men för detta band fungerar det mycket bra och skivan känns väl genomtänkt och av lagom längd för att den ska skapa den där känslan.

Daedalean Complex släpper en ny skiva 2011 om vi ska tro deras myface-sida och jag hoppas verkligen att deras management ser till att jag får en kopia av den också så att jag kan skriva en recension av den också. Efter att jag nu satt mig in i denna skiva kan jag bara konstatera att väntan på nästa skiva redan börjat.

Bolag - self financed
Tre liknande band - Moonspell/HIM/Dimmu Borgir
rage1.html