Death End Road (2007)

Produced by Dan Swano
Cover-artwork by Gustavo Saves

Released 2010-06-25
Recenserad 2010-07-14

burdenofgrief.de

Jag kommer att fundera kring vissa ting ibland när vissa skivtitlar dyker upp, Burden of Grief är ett intressant bandnamn först och främst, och med skivan Follow the Flames ger de månget utrymme att tolka det hela. Nu är det inte så att jag brukar läsa ut så mycket av sådant och när jag gör är jag oftast inte ens i närheten av vad bandet tänkt på i alla fall. Follow the Flames fick väl ändå mig mest bara att tänka på In Flames och inte så mycket annat egentligen.

När bandet sedan börjar musikaliskt förstärks den känslan av In Flames genom hela materialet och trots att den andra disken som är coverdisken inte innehåller något från nämnda band så är det i alla fall känslan jag får. Det är melodiös extremmetall med starka refränger och lagom tyngd för vad det är, det är inte nattsvart depressivt och stenhårt, snarare är känslan att det musikaliska känns en aning positivt även om inte lyriken helt speglar den saken, kanske är det bara positivt för vad det är. Skivan är producerad av Dan Swanö som är lite av ett namn i kretsarna och för att vara helt ärlig har jag egentligen ingen aning om något kännemärke för hans produktioner så jag kan väl utan att ljuga säga att det antagligen låter som en Swanöproduktion. Bandet har också ett ganska bra tempo så att de inte såsar fram i makligt doomtempo eller liknande.

Jag kan se mycket positivt med Burden of Grief och jag gillar en del av spåren väldigt mycket, andra spår känns relativt intetsägande dock, men med spår som Mirror Of Truth eller Follow the Flames blir känslan ändå övervägande åt det positiva, dock med väldigt liten marginal. Produktionen är ren och snygg, välproducerad kan man nog säga faktiskt och den förstärker denna melodiösa känsla skivan verkar vilja förmedla. Det är sådär lagom hårt och att sänka ned sig i något monotont oväsen vilken bara kan ses som positivt.

Jag nämnde två spår, tilläggas kan nämnas att coverspåren är roliga med spår som Aces High elle Valhalla, ni kan se i listan själva vilka som finns så är det både kuriosa och bra på samma gång, jag gillar ofta att höra band göra covers på annan musik, speciellt på låtar som inte tillhör den genre de själva företräder. Skivan med coverspår är en bonusskiva dessutom så den bör ju egentligen inte ens räknas in i de totala spåren och längden på skiva ett känns relativt acceptabel, den är en aning lång då den tenderar till att bli seg emellanåt men den fungerar trots allt.

På det hela taget vill jag säga att Burden of Grief lyckas rätt bra med denna skiva, den har det mesta, den skulle kanske dock ha lite mindre av det annars finns det egentligen inte speciellt mycket att anmärka på. Jag väljer gärna ut Mirror of Truth framför många andra spår i min spellista i iTunes.

Follow the Flames behöver i alla fall inte sväljas av flammorna, den kanske kan följa på ett behörigt avstånd, det är en bra skiva som dock kunde varit lite kortare.

Bolag - Massacre Records
Tre liknande band - In Flames/Iron Maiden/Blind Guardian