Robin Halldin - Bass
Niklas Sandell - Drums

debut

Released 2010-08-31
Reviewed 2010-11-10

deadtreemusic

En ny skiva från Dead Tree Music, senast det begav sig var det en väldigt trevlig bekantskap med bandet Solitude, denna gång heter bandet Benevolent och skivan Evolve vilket sådär på förhand inte direkt indikerar speciellt mycket. Omslaget är vitt med någon form av märklig ängel i skissformat på framsidan och låtarna på baksidan har titlar som kan te sig lite halvsvåra att läsa för den icke alltför skarpsynte.

Musikaliskt är det tungt med mycket vrålande, men samtidigt finns där ett tydligt tänk att lyfta fram melodier och lite mer finsnickrade toner, kanske kan man säga att det är lite progressiv extremmetall kanske (många kanske där i den meningen). Det är en EP med tre spår så det är inte ett flertimmarsprojekt att ta sig igenom dem några gånger vilket förstås alltid kan vara positivt.

Som jag nämnde har skivan tre spår och det första som slår mig när jag spelat igenom skivan för första gången är att den saknar ett distinkt hitspår som slår dig som lyssnare och istället känner du dig nästan bestulen på konfekten. En skiva med tre spår måste ha något som greppar mig som lyssnare, är man istället på jag efter en mer sammanhängande helhet blir dessa tre spår med sina dryga sjutton minuter istället för lite, det känns som att inget hänt, eller lite grann som en parentes i dagens skivlyssnande ungefär.

Jag spenderar minst åtta timmar om dagen med att lyssna på skivor, de flesta för recension men några återkommande favoriter, kanske en om dagen eller så. I och med att jag gör detta kan jag snabbt märka vad som är bra eller inte, skivor som står ut, som jag minns är oftast de bra, Benevolent tror jag skulle kunna finnas där om det hade varit en komplett skiva med fler spår och framförallt med mer musik eftersom det nu känns mest som att det inte finns något här att sätta tänderna i.

Spåren på skivan är okej, men det är bara det, de är okej och ingenting mer, inget av spåren känns riktigt bra. Det finns ingenting som slår mig som, oj detta var ju grymt som Auf Dem Flucht av Crematory, eller Video Kid av The Birthday Massacre, eller Bohemian Rhapsody av Queen, ja du förstår poängen, ett spår som får dig att vilja återvända till skivan för att utforska den mer. Benevolent har mycket som talar för dem, de kan säkerligen bli ett intressant band i sin genre och de kan säkerligen skapa en skiva jag kan finna riktigt intressant, de har ingredienserna så det gäller bara för dem att blanda dessa rätt.

För att sammanfatta kan jag konstatera att Evolve indikerar just vad Benevolent bör göra, inte mycket men nog för att skapa ett komplett album så att det verkligen finns något att sätta tänderna i. Denna EP saknar tydlig substans och försjunker tyvärr för lätt i glömska och försvinner i skvalet av alla musik jag går igenom på en dag. Om du gillar tungt och lätt progressivt med vrålande sång och en aning klarsång i mixen är detta nog väldigt intressant för dig. För min del är jag klar med Evolve nu.

Bolag - Dead Tree Music
Tre liknande band - Meshuggah/Mastodon/The Haunted