Guitars – Ethan Brosh

Diskografi:

Släppt: 2010-01-20
Recenserad: 2010-02-10

Länkar:
metalheaven

En noshörning från Manowar hade tydligen ett gäng låtar placerade någonstans i sitt horn på näsan, han hade tydligen bara inväntat rätt polare för att skapa dessa låtar. Visst låter det ganska fantastiskt? I alla fall om du gillar Manowar vilket förstås inte Daniel direkt gör, visserligen har de ett par schyssta låtar i sitt bibliotek men överlag är de mer yta än substans. Till sin hjälp har denna noshörning som tydligen trummar folk från bland annat Megadeth. Av bandnamn och sådant kan ni nu deducera att det handlar om en konstellation från Amerikas förenta stater, ni vet det där betydelselösa landet strax söder om Kanada.

Musikaliskt är det inte vad man skulle kunna tro om man tittar på medlemmarna, jag hade åtminstone förväntat mig något mer heavy metalligt och tungt men vad jag får är istället något väldigt melodiöst och snyggt producerat. Det är inte alls så tungt som man skulle kunna ana, man kan med lite kreativt tänkande nästan sätta etiketten AOR på detta även om det kanske är en sträckning med tanke på att detta är tyngre än de mesta i den genren jag nyss nämnde. Det hela är byggt kring pampig atmosfär och körer men framförallt effektiva och starka refränger precis som de klassiska AOR-banden, skillnaden är att Angels of Babylon är lite tyngre än dessa. Produktionen är polerad och jobbar för att lyfta fram tidigare nämnda refränger.

Ärligt talat finner jag detta band lite av en kliché, de lyriska teman vi kan finna rör sig i samma område som power metal med kungariken av ondska och så vidare. En del av musiken sätter sig faktiskt också ganska snabbt i huvudet på mig som lyssnare, inledande Conspiracy Theory, titelspåret och avslutande Second Coming är tre sådana spår. Skivan överraskar också positivt med energin de lyckas klämma fram i de tio spåren.

Det här med kliché stör mig dock en del och det känns som att bandet plagierar en del men musiken är bra och skivans längd faller mig dessutom i smaken med sina dryga 45 minuter, det är en lagom längd för musik av denna typ. Detta gör också att låtarna känns bättre då man inte hinner glömma bort de första låtarna innan man ens påbörjat de sista. Kort och gott finns det egentligen inte speciellt mycket negativt att säga om Angels of Babylon, mer än klichébiten förstås.

Det finns dessutom helt okej musik att glänsa med där, de tidigare nämnda spåren är nog de bästa. Även om jag hittar något som kan kallas hitlåtar kan inte denna skiva sägas vara speciellt spännande eftersom det känns rätt gammalt egentligen så jag vill nog säga att noshörningen borde ha slopat flera av dessa spår och skapat några nya med tanke på att hans hade hunnit bli gamla redan innan de satts på skiva.

Så även om det finns en del saker att anmärka på när det gäller Babylons änglar kan jag rekommendera detta för den som är fan av genren om detta nu inte är en konspirationsteori, recensionen menar jag förstås då, eller gör jag?

Skivbolag - Metal Heaven/Sound Pollution
Tre liknande band - Soul Doctor/Grimmstine/State of Rock