Sofia Ingemarsson

Diskografi:

Samuel Waermö & Göran Flood production

Släppt 2009-09-28
Recenserad 2009-00-15

Länkar:

Sofia Ingemarsson heter hon visst och vi fick ett gäng spår som utgjorde en skiva ur en av de nedladdningsportaler vi abonnerar på för att få låtar att recensera. Jag fick reda på nu att hon kallar sig Zia och inte Sofia Ingemarsson på skivomslaget, något som känns marginellt fräsigare än vad jag trott var gång jag spelat mig igenom de spår som funnits på min iPod under lång tid nu.

Musikaliskt är detta poppig rock med positiv anda och relativt högt tempo med refränger som är lätta att ta till sig. Det andas av klassiska influenser utan att för den skull låta plagierat. Jag kan inte svara för vilka som spelar på skivan eftersom jag inte kunde hitta någon information rörande den saken men bandet sköter sig väl och produktionen är klar och ren för att lyfta fram melodierna och refrängerna.

Skivan inleds starkt med Rock Now som är en stark låt och drar in en som lyssnare i skivan. Efter Rock now känns skivan till större delen likriktad och som att den lite grann saknar den där sista ingrediensen som lyfter den till de högre höjderna. Visserligen är spår som Livin’ in a Hurricane väldigt starka men på det hela taget slutar Zias debut som någonting väldigt bra musikaliskt men samtidigt ganska slätstruket då de där riktiga hitsen saknas.

Något som dock bör nämnas är att det finns alldeles för lite kvinnofrontad rockmusik i förhållande till hur många band som frontas av män och därav har åtminstone jag en mer positiv inställning till den typen av musik medan jag som recensent tror att jag bedömer dessa skivor hårdare till följd av denna inställning. Hursomhelst tycker jag i alla fall att detta är en väldigt bra och stark skiva, den skulle bara behöva något ytterligare spår som verkligen sticker ut.

Det finns mycket potential här, det gäller bara att hon och de som skapar skivor med henne verkligen lyckas ta fram den potentialen. Här är de på god väg men lite grann saknas.

Zia får väl godkänt för denna skiva, musikaliskt sett är det en stark skiva som dock saknar det där lilla extra för att den ska bli verkligt bra. Kanske är detta en inledning på en intressant karriär inom det musikaliska.

Skivbolag - Yabai AB/Triada
Tre liknande band - Alanis Morisette/Warlock/Sheryl Crow
Poäng: HHHHHHH