Ward 22 (demo 2007)

Inspelningsinfo:
Inspelad i Ward 22
Mastrad av Per Ryberg

Länkar:
corroded.se

Från det södra Norrland härstammar detta band, någon av medlemmarna bor till exempel i Brunflo bara en dryg mil från där jag bor och där tidningens websida skapas. En dag låg bara den där skivan plötsligt i brevlådan och jag blev förstås lite nyfiken då bara ett kort brev låg där i, ingenting om bandet eller något sådant och jag orkar inte kontrollera myspacesidor och sådant trams så det var på vinst och förlust jag pluggade in CD-skivan i min Mac och konverterade låtarna till iPod-vänliga .aac-filer.

Första gången jag spelade skivan blev jag djupt imponerad av de första tre sekunderna, det lät som det kunde vara djupt och stämningsfullt, vilket jag förstås hade otroligt fel i. När den första besvikelsen lade sig fick jag finna mig i att bli förolämpad av sångaren som kallade mig för en endimensionell tvåfejsad lögnare, vilket förstås inte är sant och det var bara i låten (jag tror faktiskt att det var reinfeldt (han är inte värd att få sitt namn kapitaliserat i början som alla vanliga människor får) han sjöng om) som för övrigt var rätt skön.

Sold, not really, men solid metal/rock är vad vi bjuds på, skönt och med aggressiva låttitlar bakom vilka det dock inte döljer sig lika aggressiva låtar på gott och ont.

Nämnas bör väl att detta är en demoskiva (inte en demonskiva) och jag hade väl inga större förväntningar på den med tanke på har demoskivor brukar låta (till skillnad från demonskivor). Men detta överraskar verkligen på det planet, all denna billigt låtande produktionen är borta, det är solitt och låter snyggt, där finns definitivt ingenting att klaga på, produktionen är riktigt snygg och jag vet att en del redan kontrakterade band skulle vilja ha ett så här snyggt sound.

Snyggt sound till trots och välgjort efter förutsättningarna, det är ändå en bedömning vi vill ha när vi gör en recension och det ska ni får, jag gillar de tre spåren på alla plan egentligen med undantag för sången som jag finner mig kämpandes emot, jag vill verkligen gilla detta precis som jag ville gilla Takida när de självmant hade skickat en skiva till mig. Sången är inte dålig, den är bara i just det läge som jag inte gillar med band som till exempel Takida eller Nickleback som jag nämnde som liknande band. Corroded med Ryan Leclair från Smeer på sång skulle vara riktigt bra, synd att det troligen inte kommer att ske.

I slutändan gillar jag ändå vad jag hör, det saknas kanske den där knallhiten och tre låtar är lite i snålaste laget, men det är fina tre låtar och jag säger i motsats till vad jag sade om Takida: detta band kan faktiskt lyckas i framtiden, de har alla verktyg i lådan och det är upp till dem att sälja in sig och det tror jag att de är kapabla till. Vi får nog höra mer av detta band på en större skala inom kort.

I min engelska variant av recensionen bjöd jag på några mycket dåliga ordvitsar baserade på bandnamn och så vidare här i slutet men eftersom min översättare har skolkat struntar jag i det. Låt inte det töntiga namned avskräcka er, tänk på att Iron Maiden lyckades.

Skivbolag - Demo/självfinansierat
Tre liknande band - Nickleback/Smeer/Takida
Poäng: HHHHHHH