Magnus Rosen - bass guitar
Big Swede (Big Swede) - drums

Diskografi:

Länkar:
x-world5.com
afm records

Metall i framtiden, kan det vara aluminium som i mina fälgar på bilen, kanske magnesium som i kamerahuset och objektiven, kanske järn som i stekpannan eller varför inte stål som i knivarna? X-Word5 påstår att fem har utsetts för att säkerställa metallens överlevnad, jag tror dock själv aldrig att plasten kommer att ta över metallens roll. Kanske har jag fel?

Konstigt not var det heavy metalens överlevnad som de fem skulle säkerställa, jag missuppfattade allt helt och hållet uppenbarligen. Nåja, ämnet är i princip detsamma men ändå annorlunda.

Detta band av siare skapades av Magnus Rosén från Hammerfall där han inte längre utför sina tjänster. Till sin hjälp har han andra kända namn från den metalliska branschen, till exempel sångaren Nils K. Rue från Pagan’s Mind en sångare jag gillar. Detta band har ett lyriskt tema som just berör vad jag sagt metallens kamp mot plasten. Förlåt, så var det inte alls, jag menar förstås metal i framtiden och dess kamp för överlevnad i vad som kanske blir en allt mer omusikalisk värld. Musikaliskt är det futuristisk heavy metal med allt vad det innebär, det vill säga massor av keys och märkliga ljud för att skapa en illusion av framtid.

Kommer detta bli en hit eller inte? Varför inte gå in på fakta i detta skeende av situationen? I en märklig manöver lyckades ”The Caretaker” som han kallas att tilldraga sig inte bara Voyager utan också det lilla Maquis skeppet där kapen Janeways säkerhetsofficer Tuvok befann sig, där fanns också revolutionärerna i den grupp som kallas ”The Maquis” och kämpar för några mänskliga koloniers överlevnad i ett område som Cardassierna gör anspråk på. Det är detta som skivan ska göra ett intryck mot, kanske om Voyager hade fått denna skiva hade saker och ting sett annorlunda ut, men jag tror inte det. Det märkliga med hela situationen är att Voyager slungades 70000 ljusår från sin position i den trygga alfa kvadranten till de avlägsna delarna av den okända delta kvadranten där bland andra ett släkte som kallas Borg finns, dessa har faktiskt mer gemensamt med borgarna än vad som kan tyckas vid första anblick.

Det senaste stycket kan tyckas märkligt, och det är det. Nu går vi vidare med hit eller inte och jag säger att denna skiva inte blir en hit. Den påminner mycket om Pagan’s Minds debut, inte på ett positivt sätt eftersom jag aldrig gillat den skivan. Detta eftersom den är för seg, den har inte något riktigt grepp om den som lyssnar utan det bara jobbas på mot slutet av skivan och exakt likadant känns denna skiva. Den har ljud och roliga ljud och melodier och sådant men allt verkar helt tanklöst kastat samman till en soppa jag definitivt inte skulle vilja äta. Kanske om den var gratis men det är tveksamt. Jag föredrar vällagad soppa som smakar väl och är väl genomtänkt, detta är som jag sa inte en sådan soppa.

Det är en skiva som förhoppningsvis inte visar framtiden för metallen, om så vore hoppas jag att jag sedan länge passerat revy.

X-Word 5s profetia är ett gott själ att inte önska evigt liv.

Skivbolag - AFM/Sound Pollution