Recorded by Jorgen Granholt- Henriksen and Silver @ Laidback Studios
Drums recorded @ Lucifer Studios by Rune Torgersen
Mixed and mastered by Pelle Henricsson & Eskil Lövström @ Tonteknik recording, Umeå, Sweden

Länkar:
thesilverband.com
rodeostar

Ännu ett band från våra grannar i väst, det vill säga Norge. Ännu ett band från Rodeostar, ett band som uppenbarligen inte har några ambitioner att bli bäst med tanke på namnet. Men en silverplats är kanske bättre än en femteplats vad vet jag? Men det är märkligt att man vill heta silver och inte guld, men det kanske bara är mitt resonerande som är märkligt.

Silver är ett punkband skulle jag vilja säga, med massor av attityd och massor av energi och massor av yta och inte så mycket substans precis som det skall vara när det gäller punkrock. Vad som slår mig mest med det musikaliska är just den energi som bandet förmedlar, det är bra tryck på det Silver erbjuder och det är något jag tror de flesta känner energin i denna skiva.

Om vi sedan skall gå vidare mot vad jag tycker om det är det. Jag gillar inte riktigt vad jag hör, punk är inte min grej först och främst men det är inte bara det. Visst, det finns massor av energi och massor av attityd men skalar man av lite av ytan så är det inte så mycket. Silver är mest yta och inte speciellt mycket substans och det gör definitivt att jag jag inte riktigt gillar vad jag hör.

Men är då allt dåligt? Nej inte direkt, skivan är egentligen inte så dålig, den saknar bara substans, den saknar djup och den saknar allt som gör en hyfsad skiva till en bra och det är Silvers problem. Men allt är inte nattsvart, femte spåret Drenched in Comfort är faktiskt både intressant, djupt och annorlunda. Riktigt bra spår det där femte faktiskt, synd bara att det är det enda av sådan klass.

Jag kan som sagt inte alls övertygas av skivor av denna klass och jag kan inte heller rekommendera denna skiva som julklapp eller vad ni nu hade funderat på att använda den som, jag snarare rekommenderar att lämna denna skiva i hyllan där den nu står, den passar inget vidare i vare sig min eller din skivhylla. Tur att Rodeostar åtminstone skickade en bra skiva i det kuvert som denna skiva låg. Den skivan ska jag recensera i morgon. Nu lämnar jag av med en varning om att denna skiva inte är någonting att lägga pengarna på.

Skriven 2008-12-02

Skivbolad - Rodeostar/Triada
Tre liknande band - Motörhead/The Cumshots/The Shitheads